van der Horst

F1 richting luidere én goedkopere krachtbronnen in 2021

Honda F1 krachtbron 2015
Honda F1 krachtbron 2015
FIA-voorzitter Jean Todt heeft onthuld dat er een grote stap werd gezet richting goedkopere en luidere motoren voor de F1 in 2021. Dat liet de Fransman na een vergadering in Parijs aan de pers weten. De huidige 1,6 liter V6 Hybride krachtbron kwam sinds haar introductie in de sport onder zware kritiek te staan. Er werd lang geopperd voor een terugkeer naar de veel luidere V10-motoren om zo terug meer opwinding in de sport te krijgen, maar de kans dat de autosportfederatie die richting in zal gaan, lijkt onbestaande. Ook Volkswagen was aanwezig tijdens de vergadering, wat suggereert dat nieuwe reglementen weleens nieuwe constructeurs naar de F1 zou kunnen lokken.
Jean Todt
Jean Todt
“Ik ben zeer tevreden met het verloop”, aldus Todt. “En het feit dat zoveel verschillende belanghebbenden overeen zijn gekomen in welke richting de FIA Formule 1 Wereldkampioenschap moet gaan op belangrijk technisch vlak. Natuurlijk moeten we nu samenzitten en werken aan de details van wat de krachtbronnen van 2021 zouden moeten zijn. Maar we zijn positief gestart en ik kijk er naar uit om mee te werken aan het proces om de beste beslissing te vinden voor de F1 van de toekomst.”

Tijdens de vergadering stippelde de FIA de volgende stappen uit:

  • Het verlangen dat de F1 aan de top blijft van de autosporttechnologie, en als laboratorium dient voor het ontwikkelen van technologie die relevant is voor personenwagens;
  • Het streven naar toekomstige krachtbronnen die krachtig zijn, maar meer simpel en minder kostelijk om te ontwikkelen en te produceren;
  • Het verbeteren van het geluid van de krachtbronnen;
  • Het verlangen dat de rijders ten alle tijden harder kunnen rijden.

Foto's: Georges De Coster & Honda F1




Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op zondag 2 april 2017.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons