Fabrice Cornelis: "Ik wil België mee op de kaart zetten in simracen"

Fabrice, vertel eens hoe het allemaal is begonnen voor jou?

Waarom kies je voor iRacing, terwijl er op dit moment zoveel simplatformen zijn?

Je sprak over grote overwinningen als de 24 Uur van Le Mans. Hoe vaak ben je te vinden op je sim en hoe ziet je trainingsprogramma eruit?
Dat hangt ervan af of er een grote wedstrijd in het verschiet ligt of niet. Op zulke momenten train ik gemakkelijk vier uur per dag, maar dat kan zelfs oplopen tot twaalf uur. Dat is uiteraard niet enkel puur racen, maar ook zoeken naar de juiste set-up. iRacing geeft je de middelen om alles te analyseren en te kijken waar je kan verbeteren. Alles zit in de details... Toen ik na mijn studies weer wou beginnen, heb ik samen met Thomas Stockmans (teamgenoot tijdens de Belcar eRacing Series n.v.d.r.) mijn rig (de combinatie van stuur, pedalen, kuipzetel, console, n.v.d.r.) opnieuw geïnstalleerd. Het heeft ons twaalf uur gekost om alles op te bouwen, maar het duurde toch enkele maanden voor ik echt tevreden was met alles. Hier en daar blijf je voortdurend finetunen om de perfecte zitpostie te vinden en zo sneller te worden.Je vermeldde ook je taak als driving coach. Wat houdt dat precies in en is dat veranderd door de crisis?

Het basisprincipe is altijd hetzelfde. In een een-op-eensessie laat ik hen rijden, waarna we de telemetrie vergelijken met een rondje van mijzelf. Daaruit volgen dan verbeterpunten en daarop werken we door. Dat werkt en mensen komen terug voor vervolgsessies, bijvoorbeeld om op andere omlopen rijlijnen en rempunten te leren. Ik vind het enorm leuk om hen verder te helpen en te zien verbeteren, al is het sinds de coronacrisis wel een pak drukker geworden.
In een eerder gepubliceerd artikel keek Autosport.be naar de nadelen van iRacing als platform. Wat zijn volgens jou de grootste heikelpunten?

Bedankt voor het gesprek en we wensen jou en Thomas succes dit weekend in de eerste virtuele Belcar-race. We bombarderen je hiermee bovendien ook meteen tot topfavoriet...

Foto's: Fabrice Cornelis
Tweet