van der Horst

Fabrice Cornelis: "Ik wil België mee op de kaart zetten in simracen"

Fabrice Cornelis
Fabrice Cornelis
Dit weekend is het zover, dan gaat de eerste Belcar eRacing Series-race van start op iRacing. Zoals eerder gemeld staan er meer dan 50 wagens aan de start en één naam viel ons direct op: Fabrice Cornelis. De Oost-Vlaming heeft er een bijzonder parcours opzitten in iRacing. Op vier jaar tijd reed de man uit Temse bijna 950 wedstrijden waarbij hij het opnam tegen namen als Max Verstappen en Lando Norris; rijders die hij ondertussen ook tot zijn kennissenkring rekent. Autosport.be ging het gesprek aan met de nummer 1 van België op iRacing.
  • LTF

Fabrice, vertel eens hoe het allemaal is begonnen voor jou?

Fabrice Cornelis
Fabrice Cornelis
Het begon via mijn broer. Hij reed in 2012 in een Vlaamse competitie op rFactor 2 en ik keek altijd mee over zijn schouder, als kleine broer was ik erg trots op hem. Vervolgens kreeg ik mijn kans en ik was meteen verkocht. Ik begon eveneens op rFactor 2 in een competitie, tot een vriend mij iRacing voorstelde. Ik maakte de overstap en binnen een jaar leunde ik redelijk goed aan bij de top, bij een team waarmee ik het ver geschopt heb. Ondertussen heb ik al overwinningen behaald in de topsplit (beste iRacing-piloten die tijdens een livestream tegen elkaar strijden n.v.d.r.), waaronder de 24 Uur van Daytona en de 24 Uur van Le Mans in een LMP1. Ik ben er wel even tussenuit geweest omdat ik verder wilde studeren, maar sinds dit jaar rij ik weer vaker in combinatie met mijn job als chocolatier. Ondertussen heb ik ook al een tweede account waarbij ik puur voor de fun rij en alles uitzend op Twitch (een van de grootste platformen voor het livestreamen bij games, n.v.d.r.).

Waarom kies je voor iRacing, terwijl er op dit moment zoveel simplatformen zijn?

Fabrice Cornelis met de BMW M8 GTE in Sebring
Fabrice Cornelis met de BMW M8 GTE in Sebring
Op dit moment steken er voor mij twee platformen echt bovenuit: rFactor 2 en iRacing. Mijn keuze voor iRacing is puur omwille van de tegenstand. Zij hebben de snelste rijders en de beste competities ter wereld. Bovendien organiseren zij bijvoorbeeld meermaals per dag een race en dat kan mij wel smaken. Daarnaast was ik ook lid bij één van de beste teams die je op dat platform kan vinden. Pure Racing, het team van Maximilian Benecke - nummer één op iRacing - heeft mij dan ook enkele grote overwinningen bezorgd. Ik fungeer er overigens nog steeds als driving coach. Ik heb wel spijt dat, toen ik even gestopt was, ze de handen in elkaar hebben geslagen met Team Redline, waardoor ik teamgenoot had kunnen worden van onder meer Max Verstappen. Dat is nog een niveau hoger en achteraf gezien wel een gemiste kans, maar ik mag niet klagen.

Je sprak over grote overwinningen als de 24 Uur van Le Mans. Hoe vaak ben je te vinden op je sim en hoe ziet je trainingsprogramma eruit?

Dat hangt ervan af of er een grote wedstrijd in het verschiet ligt of niet. Op zulke momenten train ik gemakkelijk vier uur per dag, maar dat kan zelfs oplopen tot twaalf uur. Dat is uiteraard niet enkel puur racen, maar ook zoeken naar de juiste set-up. iRacing geeft je de middelen om alles te analyseren en te kijken waar je kan verbeteren. Alles zit in de details... Toen ik na mijn studies weer wou beginnen, heb ik samen met Thomas Stockmans (teamgenoot tijdens de Belcar eRacing Series n.v.d.r.) mijn rig (de combinatie van stuur, pedalen, kuipzetel, console, n.v.d.r.) opnieuw geïnstalleerd. Het heeft ons twaalf uur gekost om alles op te bouwen, maar het duurde toch enkele maanden voor ik echt tevreden was met alles. Hier en daar blijf je voortdurend finetunen om de perfecte zitpostie te vinden en zo sneller te worden.

Je vermeldde ook je taak als driving coach. Wat houdt dat precies in en is dat veranderd door de crisis?

Telemetrie die beschikbaar is in iRacing
Telemetrie die beschikbaar is in iRacing
Ik ben actief bij de Pure Driving School, eveneens een concept van Maximilian Benecke. We trachten mensen te helpen om te groeien in de discipline door sessies van één of twee uur. Die tijdsduur is bewust gekozen, want we merken dat het effect van langere sessies minder is; ik vermoed een van de beperkingen van ons menselijk lichaam en het brein. De inhoud van zo'n sessie varieert. De ene persoon wil trainen om een sneller rondje neer te zetten, anderen willen de kneepjes van het vak leren wanneer ze voor de eerste keer racen in iRacing.

Het basisprincipe is altijd hetzelfde. In een een-op-eensessie laat ik hen rijden, waarna we de telemetrie vergelijken met een rondje van mijzelf. Daaruit volgen dan verbeterpunten en daarop werken we door. Dat werkt en mensen komen terug voor vervolgsessies, bijvoorbeeld om op andere omlopen rijlijnen en rempunten te leren. Ik vind het enorm leuk om hen verder te helpen en te zien verbeteren, al is het sinds de coronacrisis wel een pak drukker geworden.

In een eerder gepubliceerd artikel keek Autosport.be naar de nadelen van iRacing als platform. Wat zijn volgens jou de grootste heikelpunten?

Fabrice Cornelis tijdens de BMW 12.0 Challenge in Sebring
Fabrice Cornelis tijdens de BMW 12.0 Challenge in Sebring
Ik kan er wel een paar opnoemen. Eerst en vooral is het iRating-systeem verschrikkelijk. Elke rijder krijgt punten en daaruit wordt een klassement gedistilleerd. Als je de hoogste rang hebt, wordt er verwacht dat je altijd top 5 rijdt, zonder verwikkeld te raken in een ongeval. Is dat wel het geval, verlies je bijvoorbeeld 200 punten en dan heb je dertig races nodig om dat weer in te halen. Daarnaast richt iRacing zich de laatste tijd veel op ovalen en zo blijven rijders die liever op circuit racen een beetje in de kou staan. Een ander nadeel is dat er soms mensen binnengeraken in de topsplit waarover ik eerder sprak, terwijl ze er niet thuishoren. Als je daar wil racen, heb je gemakkelijk 8.000 iRating-punten nodig. Iemand met voldoende punten kan zich inschrijven, maar zijn team kan vervolgens bestaan uit rijders zonder voldoende iRating-punten. Dat is natuurlijk gevaarlijk tijdens een race. Vooral omdat zij, in tegenstelling tot de toppers, veel minder ervaring hebben. Als laatste, en dat is bij veel sims het geval, is er het element dat de BoP niet altijd even goed in elkaar zit.

Bedankt voor het gesprek en we wensen jou en Thomas succes dit weekend in de eerste virtuele Belcar-race. We bombarderen je hiermee bovendien ook meteen tot topfavoriet...

Fabrice Cornelis met de Radical SR8 op Circuit Zolder
Fabrice Cornelis met de Radical SR8 op Circuit Zolder
Dat is geen probleem, ik leg mezelf graag druk op (lacht). Ik ben wel blij dat de Belcar met dit initiatief gekomen is. Ik twijfelde geen seconde om me in te schrijven. Eerlijk gezegd vind ik het goed dat simracing meer aandacht krijgt, ook al is de aanleiding de coronacrisis. Ik wil mij graag inzetten om België steviger op de kaart te zetten in die discipline en ik ben ook blij dat bedrijven als Simtag toch goed materiaal leveren waardoor ons land een goede reputatie kan opbouwen. Het zal wel een zwaar weekend worden, want ik rij eerst nog de 24 Uur van de Nürburgring om dan drie uur na de finish aan de start te verschijnen in de Belcar eRacing Series. Veel rust zal er niet zijn, maar wees gerust: ik ga zondag voor niets minder dan de eerste plaats!

Foto's: Fabrice Cornelis



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op woensdag 22 april 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons