FIA bevestigt: WTCC en TCR International Series versmelten in 2018 tot WTCR
Zoals eerder geopperd vervangt het WTCR de TCR International Series die door oud-WTCC-promotor Marcello Lotti in 2015 in het leven werd geroepen nadat het met huidig promotor François Ribeiro tot een breuk was gekomen. Het veld zal maximaal 26 wagens tellen, elk team moet minstens twee wagens inzetten, de inschrijvingskost voor de twee bedraagt 150.000 euro. De serie staat uitsluitend open voor privérijders, waardoor de serie zijn WK-statuut verliest. Of en hoe naast fabrieksteams ook door constructeurs ondersteunde privéteams geband worden is niet meteen duidelijk. Voorts komt er een door de FIA goedgekeurde 'balance of performance' en succesballast-systeem.
Het blijft nog even wachten op de naam van de officiële banden- en brandstofleveranciers en ook de kalender (die hoogstwaarschijnijk tien meetings in vier continenten zal tellen) zal te gelegener tijd bekend worden gemaakt. De geruchtentrommel wil evenwel dat de finale in de straten van Macau zal worden verreden, zoals dat tot 2014 het geval was. Ook zullen er per WTCR-meeting telkens drie wedstrijden worden afgewerkt.
Na twee overgangsjaren zou er een nieuw reglement worden uitgewerkt dat aansluit bij de Class One-reglementering waarover in DTM- en Japans Super GT-kringen reeds geruime tijd sprake is. De klasse zou daarbij opnieuw de status van wereldkampioenschap bekomen.
Foto's: Hans van Onsem & TCR Intl.series
Tweet