van der Horst

FIA en Liberty Media maken F1-plannen voor 2021 bekend

Greg Maffei - CEO Liberty Media
Greg Maffei - CEO Liberty Media
De FIA, de FOM en de tien F1-teams kwamen gisteren te Parijs samen om te discussiëren over de plannen omtrent de motoren die vanaf het seizoen 2021 in gebruik worden genomen. De plannen van FIA-president Jean Todt en Liberty Media draaien rond drie centrale thema's: het omlaag brengen van de kosten, een hybride link met straatauto's en het aantrekkelijker maken van de sport voor de fans. Nu de FIA zijn standpunten heeft bekend gemaakt zal er vanaf nu gedebatteerd worden waarna er eind dit jaar een beslissing wordt genomen. Eind 2018 worden dan de eerste stappen genomen naar 2021 toe.
  • Shopa
De punten die de FIA en LM op tafel legden waren: 
- Het behoud van een V6-motor met een cilinderhoud van 1.6 l.
- Het toerental wordt met 3000 tpm omhoog getrokken voor een luider motorgeluid.
- Strenge interne specificaties om de ontwikkelingskosten omlaag te drukken en extreme concepten te ontraden.
- De MGU-H verdwijnt.
- De capaciteit van de MGU-K wordt opgetrokken. Hiernaast zullen de rijders meer vrijheid van keuze hebben wanneer ze de energie willen gebruiken (vb. tijdens een inhaalactie of vanwege een pitstopstrategie).
- Nog maar één turbo, die gelimiteerd wordt in gewicht en afmetingen.
- Gestandaardiseerde elektronica en batterijen.
- Meer gestandaardiseerde afmetingen voor een gemakkelijkere integratie van de motoren in een chassis.
- Het maximale benzineverbruik moet opnieuw bediscussieerd worden.

Ross Brawn
Ross Brawn
Voor Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, is dit alvast een uitstekend begin. "De motor van 2021 is een voorbeeld van de toekomstige samenwerking tussen FIA, F1, de teams en de constructeurs. De voorstellen van vandaag zijn een resultaat van verschillende vergaderingen die in 2017 hebben plaats gevonden. We hebben hierbij aandachtig geluisterd naar wat de fans denken van de actuele motor en wat ze graag zouden zien veranderen om de sport eenvoudiger, goedkoper en luidruchtiger te maken. Hiernaast dienen we de omstandigheden te creëren om nieuwe constructeurs in de meest ideale, meer homogene omstandigheden te laten debuteren. De nieuwe F1 moet het nummer één kampioenschap worden betreffende de technologie en dit op een duurzame manier waarbij de fans bovendien weer kunnen dromen van de sport. We denken dat we met de toekomstige motor hierin zullen slagen." 

Toto Wolff
Toto Wolff
De drie belangrijkste motorleveranciers in de F1, Mercedes, Ferrari en Renault zijn alvast niet kritiekloos. Toto Wolff liet al weten dat hij het nieuwe concept erg gelijkaardig vindt met het huidige. "Desondanks zullen we moeten werken aan een nieuwe ontwikkeling waardoor we in de jaren 2018-2020 twee motoren tegelijk zullen moeten ontwikkelingen." Inderdaad, om de omwentelingen per minuut met 3000 toeren te laten toenemen zijn volledig nieuwe onderdelen nodig waardoor de kosten voor Mercedes, Ferrari, Renault en ook Honda bijna zullen verdubbelen. De nieuwe constructeurs die momenteel genoemd worden in de traditionele geruchten (Aston Martin, Porsche, Cosworth, Ilmor...) zullen daarentegen hun motoren veel goedkoper kunnen ontwikkelen, zonder MGU-H en met gestandaardiseerde onderdelen. Vanzelfsprekend is Red Bull Racing, dat op zoek is naar een nieuwe motorleverancier, hier tevreden over. Helmut Marko: "Zo een motor is goed voor ons." Wolff benadrukte wel dat deze punten slechts de visie weergeven van LM, niet die van de constructeurs. Beide kampen zullen nu aan tafel moeten zitten om tot een compromis te komen waar iedereen zich in kan vinden. 

Foto's: Wall Street Journal, Racing International Photography & Georges de Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op woensdag 1 november 2017.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons