van der Horst

FIA onthult veiligheidsplannen na zware crashes

Crash Fernando Alonso en Charles Leclerc
Crash Fernando Alonso en Charles Leclerc
De veiligheidsafdeling van de FIA heeft een onderzoek afgerond van 28 zware ongevallen die vorig jaar plaats vonden, waaronder de dodelijke aanrijding met Anthoine Hubert in Francorchamps. Het onderzoek heeft geleid tot een aantal pistes om de veiligheid bij races te bevorderen. We lijsten de voornaamste voorstellen op.
Hoewel de wielen van een F1-bolide reeds enkele seizoenen vastgemaakt zijn met kabels om bij een incident te voorkomen dat de wielen een eigen leven gaan leiden, wil men nu nog verder gaan in die richting. Enerzijds wil men er voor zorgen dat grote brokstukken in of aan het voertuig blijven hangen bij een crash. Voor kleinere brokstukken kijkt men daarbij naar alternatieve materialen en constructies om het versplinteren van onderdelen te vermijden.

Een vermoedelijk direct gevolg van het incident in Spa is dat men de crashstructuren onder de loep gaat nemen. Op die manier moet de overlevingscel beter bestand zijn tegen frontale en zijdelingse impacts. Hoofddoel daarbij is om de absorptie van energie te vergroten, waarbij de F2 en de F3-machinerie bij de volgende generatie wagens voorzien moet worden van die aanpassingen.

De voorvleugel moet bij incidenten op een gecontroleerde manier stukgaan, bijvoorbeeld door bepaalde stukken te laten afbreken op vooraf gedefinieerde plaatsen (denk o.a. aan de zijflappen die afbreken in plaats van de ganse vleugel). De bevestiging van de hoofdsteun wil men daarentegen versterken zodat deze bij elke impact op zijn plaats blijft.

De plannen beperken zich niet alleen tot het chassis van de wagens. Zo wil de FIA ook trachten crashes te voorkomen, onder andere bij een beperkt zicht op bepaalde delen van circuits (we denken daarbij spontaan aan de Raidillon en wederom Anthoine Hubert). Een oplossing moet zich situeren in een soort early warning-systeem zodat de rijders meer tijd krijgen om te reageren. Enerzijds kijkt men naar het anders gebruiken van de (regen)lichten achteraan wagens, bijvoorbeeld om de kleur van gezwaaide vlaggen weer te geven of om aan te duiden dat een bepaalde wagen abnormaal traag onderweg is. Daarnaast wil men ook op vlak van technische innovaties de lat hoger leggen, bijvoorbeeld met car-to-car communicatie, het automatisch tonen van gele vlaggen en zelfs ideeën als na een crash het beperken van motorvermogen en het automatisch afleiden van wagens.

Ook de banden krijgen aandacht, waarbij het plan wordt gelanceerd om de rijders meer informatie over de staat van de banden te geven, bijvoorbeeld bandendruk. De gedachtengang is dat een rijder op die manier de kans krijgt om zijn snelheid aan te passen om alzo een crash te vermijden. In één adem meldt men ook dat er daarvoor gekeken wordt naar goedkopere bandendruksensoren.

Een impact vindt vaak plaats buiten de limieten van de piste, dus is het logisch dat er ook gekeken wordt naar hoe en waar een wagen crasht. Zo wil men onderzoek doen naar betere vangrails, vooral bij impacten onder een kleine hoek. De fans van grindbakken moeten we waarschijnlijk teleurstellen, want de FIA kijkt specifiek naar efficiëntere manieren om wagens te vertragen in uitloopstroken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van materialen die een grote wrijving veroorzaken. Ook de manier waarop wagens de piste hernemen na een sortie gaat worden bekeken.

Foto: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op dinsdag 12 mei 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons