van der Horst

FIA WEC sleutelt aan Hypercar, GT3 en LMP2

Start 24 Heures du Mans 2022
Start 24 Heures du Mans 2022
Deze week zat de wereldraad van de FIA samen om enkele wijzigingen te ratificeren voor 2023 en later. Zo zijn er een aantal nieuwigheden voor het volgende seizoen FIA WEC en is er ook nieuws omtrent GT3 en de volgende generatie LMP2.
  • Prospeed Competition
Met het wegvallen van de GTE Pro-klasse, zijn er volgend seizoen slechts drie klassen in het FIA WEC. Elk van die klassen krijgt zijn eigen kwalificatiesessie van 15 minuten, in plaats van de aparte, 10 minuten durende kwalificaties voor proto's en GT's. Wat betreft de Hypercar-klasse komt er per constructeur een limiet van 2 wagens die punten zullen kunnen scoren voor het FIA Hypercar World Endurance Championship, het officiële WK zeg maar. Alle overige wagens komen uit in wat de Hypercar Team's World Cup zal heten.

AF Corse - Ferrari 488 GT3 Evo 2020
AF Corse - Ferrari 488 GT3 Evo 2020
De wereldraad boog zich niet enkel over 2023, maar keek ook verder. Zo zullen de GT3's - die vanaf 2024 de GTE's vervangen - uitkomen in een klasse die de naam LMGT3 zal dragen. Niets wereldschokkends, maar een beslissing rond de "Premium Kits" (de kit die GT3's aangepast bodywerk moeten geven) is wel opvallend. Eerdere berichten dit jaar wezen op een verplicht gebruik daarvan, maar daar komt men nu van terug. De kit is toegelaten, doch niet verplicht. Wel verplicht, zijn koppelingsensoren die moeten toelaten om de aandrijving in realtime te monitoren. Deze technologie is nu al te vinden in de Hypercar-klasse. Deze regelgeving zou ook doorgetrokken worden naar de European Le Mans Series en daarnaast blijft de Michelin Le Mans Cup open voor standaard GT3's.

Prema Racing - Oreca 07 Gibson
Prema Racing - Oreca 07 Gibson
Tot slot was er ook nieuws rond de LMP2-klasse. Zo wordt het vermogen van de wagens aangepast, om niet in het vaarwater van de Hypercars te komen; uiteindelijk gaat het (nogmaals) om 10 kW en 500 tpm minder in het FIA WEC. Dat echter in tegenstelling tot bijvoorbeeld de European Le Mans Series, waar er net 15 kW bijkomt. LMP2 hinkt overigens op z'n laatste benen in het WK, want vanwege het succes van de Hypercars en de introductie van LMGT3 in 2024, is er (mogelijk) geen plaats meer voor LMP2's. Mogelijk, want de ACO en de FIA houden een slag om de arm. Moest het zover komen, dan belooft de ACO om 15 plaatsen op de grid van de 24 Heures du Mans voor te behouden aan LMP2-teams (uit bijvoorbeeld de ELMS of AsLMS, maar niet uit IMSA). De introductie van de nieuwe generatie LMP2's wordt ook (opnieuw) uitgesteld, ditmaal tot 2026.

Foto's: Geert Franquet - Thomas Smets - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op donderdag 8 december 2022.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons