FIA WEC sleutelt aan Hypercar, GT3 en LMP2
De wereldraad boog zich niet enkel over 2023, maar keek ook verder. Zo zullen de GT3's - die vanaf 2024 de GTE's vervangen - uitkomen in een klasse die de naam LMGT3 zal dragen. Niets wereldschokkends, maar een beslissing rond de "Premium Kits" (de kit die GT3's aangepast bodywerk moeten geven) is wel opvallend. Eerdere berichten dit jaar wezen op een verplicht gebruik daarvan, maar daar komt men nu van terug. De kit is toegelaten, doch niet verplicht. Wel verplicht, zijn koppelingsensoren die moeten toelaten om de aandrijving in realtime te monitoren. Deze technologie is nu al te vinden in de Hypercar-klasse. Deze regelgeving zou ook doorgetrokken worden naar de European Le Mans Series en daarnaast blijft de Michelin Le Mans Cup open voor standaard GT3's.
Tot slot was er ook nieuws rond de LMP2-klasse. Zo wordt het vermogen van de wagens aangepast, om niet in het vaarwater van de Hypercars te komen; uiteindelijk gaat het (nogmaals) om 10 kW en 500 tpm minder in het FIA WEC. Dat echter in tegenstelling tot bijvoorbeeld de European Le Mans Series, waar er net 15 kW bijkomt. LMP2 hinkt overigens op z'n laatste benen in het WK, want vanwege het succes van de Hypercars en de introductie van LMGT3 in 2024, is er (mogelijk) geen plaats meer voor LMP2's. Mogelijk, want de ACO en de FIA houden een slag om de arm. Moest het zover komen, dan belooft de ACO om 15 plaatsen op de grid van de 24 Heures du Mans voor te behouden aan LMP2-teams (uit bijvoorbeeld de ELMS of AsLMS, maar niet uit IMSA). De introductie van de nieuwe generatie LMP2's wordt ook (opnieuw) uitgesteld, ditmaal tot 2026.
Foto's: Geert Franquet - Thomas Smets - Georges de Coster
Tweet