Suzuka: Norbert Michelisz oppermachtig - Yvan Muller kampioen (race 1)
Eigenlijk lag de winnende tiercé al na de eerste bocht vast want polesitter Norbert Michelisz behield probleemloos de leiding voor Alex MacDowall en Yvan Muller die in de start voorbij RML-stalgenoot Tom Chilton was gesneld. Even stak ook Tiago Monteiro de neus aan het venster maar de Portugees sukkelde nog in de openingsronde naast de baan en viel een heel eind terug.
Michelisz voerde de forcing en nam al snel afstand van het Chevrolet-trio MacDowall-Muller-Chilton dat op zijn beurt wegreed van het peloton,aangevoerd door Gabriele Tarquini. Tussen de Italiaan en Pepe oriola was het even voordien tot een contact gekomen waarbij de jonge Spanjaard een plaatsje aan James Nash had verloren.
De Suzuka-omloop in de 2.2 km-korte configuratie biedt slechts weinig inhaalmogelijkheden en de race kabbelde dan ook rustig voort tot Monteiro in ronde 18 voor vuurwerk zorgde. De Portugees zat al een tijdje achter een tragere Pepe Oriola geblokkeerd en ging aan het tikken. Na herhaalde contacten liep het fout in de smalle S-bochten: de Civic-rijder probeerde een gaatje te forceren maar Oriola gunde zijn belager geen ruimte waardoor die hard op de bandenstapel knalde die de koord van de bocht afboordde. Exit Monteiro die zijn behoorlijk beschadigde Honda op een sukkeldrafje naar de box bracht waar... net ook Tarquini met schade neerstreek. Een knap vervelende situatie voor het Castrol Honda World WTCC Team dat hier voor eigen publiek maar wat graag voor een knalprestatie had gezorgd. Dat Pepe Oriola voor de clash met Monteiro met een drive through werd bedacht was er toch wel over; de Spanjaard trof bij dit voorval nauwelijks enige schuld.
Het wegvallen van de Italiaan, Portugees en Spanjaard betekende dan weer plaatswinst voor het achtervolgende peloton aangevoerd door LADA-rijder James Thompson. De ervaren Brit weerstond aan de druk van Rob Huff, Tom Coronel en Marc Basseng en sleepte voor het Lukoil Racing Team een knappe zesde stek uit de brand. Fernando Monje ging met het laatste puntje aan de haal.
Vooraan bleef alles bij het oude al ging Yvan Muller, na de pitstop van Tarquini toch al virtueel kampioen, nog onverwacht Alex MacDowall's tweede plaats bestoken. De boomlange Bamboo Racing-rijder hield evenwel stand en tikte als tweede aan voor medevluchters Muller en Chilton. James Nash eindigde op een eenzame vijfde plaats.
Twee rijders hadden achteraf alle reden tot lachen. De immer bescheiden Norbert Michelisz tekende niet alleen een perfecte wedstrijd op het asfalt maar de Zengo Motorport-rijder redde tegelijkertijd ook de eer voor het getormenteerde officiële Honda-team.
"Een ongelooflijke race, een droom" klonk het aan de voet van het podium. "Na de geslaagde rollende start wist ik dat de zege mijn kant zou uitkomen. Sleutel daarbij was het setje nieuwe banden dat ik gisteren had kunnen sparen. De eerste drie ronden probeerde ik een kloof te slaan om vervolgens de wedstrijd te controleren".
Yvan Muller van zijn kant zette dan toch voortijdig een punt achter de titelstrijd die er eigenlijk nooit een was. Aan het stuur van de ook zonder officiële Chevrolet-steun bijzonder kompetitieve RML-Cruze domineerde de Elzasser het seizoen immers van bij de start. Zes poles, evenveel zeges en ettelijke podiumplaatsen later pakte de immer zelfzekere Fransman een vierde wereldtitel, na eerdere titels in 2008 (met SEAT),2010 en 2011 (eveneens met Chevrolet). Met vier titels is de Fransman nu alleen-recordhouder en neemt afstand van Andy Priaulx die met het Belgische RBM drie wereldtitels behaalde.
"En zeggen dat ik een maand voor de start van het seizoen niet eens een stuur had!" gaf Muller de goegemeente na afloop mee. "Het RML-team heeft hiervoor heel wat offers moeten brengen want het budget waarover het team beschikte was beperkt. Deze titel is dan ook de gepaste beloning".
Van RML wordt gefluisterd dat zij volgend jaar met eigen Chevrolet Cruze's aan de start verschijnen die beantwoorden aan de nieuwe reglementering. Het startnummer 1 is vanaf volgend jaar evenwel op de Citroën C-Elysée, Muller's nieuwe speeltje, terug te vinden.
Uitslag race 1 FIA WTCC Suzuka 2013
1 MICHELISZ Honda Civic WTCC 26 ronden
2 MACDOWALL Chevrolet Cruze + 4.832
3 MULLER Chevrolet Cruze +5.149
4 CHILTON Chevrolet Cruze +5.422
5 NASH Chevrolet Cruze +14.377
6 THOMPSON Lada Granta + 25.611
7 HUFF SEAT Leon WTCC +25.786
8 CORONEL BMW 320 TC +25.940
9 BASSENG SEAT Leon WTCC + 26.247
10 MONJE SEAT Leon WTCC +26.534
11 BENNANI BMW 320 TC + 26.747
12 IZAWA Honda Civic WTCC +27.062
13 O'YOUNG BMW 320 TC + 28.805
14 NG BMW 320 TC + 34.138
15 KOZLOVSKIY Lada Granta + 36.211
16 MUNNICH SEAT Leon WTCC + 36.280
17 TANIGUCHI BMW 320 TC +36.985
18 YOSHIMOTO Chevrolet Cruze +44.883
19 KANO BMW 320 TC +48.667
20 BADARACO Chevrolet Cruze LT +52.433
21 SOUZA Chevrolet Cruze LT 1 ronde
22 NG Chevrolet Cruze LT 1r
23 MAK BMW 320si 1 r
24 HO BMW 320si 2r
25 ORIOLA Chevrolet Cruze 5r
26 BOARDMAN SEAT Leon WTCC 5r
27 TARQUINI Honda Civic WTCC 5r
28 MONTEIRO Honda Civic WTCC 7r
29 D'ASTE BMW 320 TC 7r
Kampioenschap:
1.Muller 360p
2.Taruini 199
3.Nykjaer 180
4.Chilton 175
5.Nash 171
6.Michelisz 156
7.Huff 149
8.Oriola
9.Coronel
10.MacDowall
Foto: Castrol Honda WTCC
Tweet