van der Horst

Suzuka: Norbert Michelisz oppermachtig - Yvan Muller kampioen (race 1)

Norbert Michelisz
Norbert Michelisz
Yvan Muller had aan een derde plaats achter een ongenaakbare Norbert Michelisz en Alex MacDowall genoeg om een vierde toerwagen-wereldtitel op zijn palmares bij te schrijven. Gabriele Tarquini, de enige die de Fransman mathematisch nog van de titel kon houden moest immers opgeven. Tiago Monteiro die na een al te onstuimige aanval op Pepe Oriola eveneens tot opgave werd gedwongen, maakte het drama voor het officiële Honda-team kompleet. Gelukkig was er Norbert Michelisz die op het Honda-thuisfront de eer voor de Japanse constructeur redde met een erg knappe zege.

Eigenlijk lag de winnende tiercé al na de eerste bocht vast want polesitter Norbert Michelisz behield probleemloos de leiding voor Alex MacDowall en Yvan Muller die in de start voorbij RML-stalgenoot Tom Chilton was gesneld. Even stak ook Tiago Monteiro de neus aan het venster maar de Portugees sukkelde nog in de openingsronde naast de baan en viel een heel eind terug.

Michelisz voerde de forcing en nam al snel afstand van het Chevrolet-trio MacDowall-Muller-Chilton dat op zijn beurt wegreed van het peloton,aangevoerd door Gabriele Tarquini. Tussen de Italiaan en Pepe oriola was het even voordien tot een contact gekomen waarbij de jonge Spanjaard een plaatsje aan James Nash had verloren.

De Suzuka-omloop in de 2.2 km-korte configuratie biedt slechts weinig inhaalmogelijkheden en de race kabbelde dan ook rustig voort tot Monteiro in ronde 18 voor vuurwerk zorgde. De Portugees zat al een tijdje achter een tragere Pepe Oriola geblokkeerd en ging aan het tikken. Na herhaalde contacten liep het fout in de smalle S-bochten: de Civic-rijder probeerde een gaatje te forceren maar Oriola gunde zijn belager geen ruimte waardoor die hard op de bandenstapel knalde die de koord van de bocht afboordde. Exit Monteiro die zijn behoorlijk beschadigde Honda op een sukkeldrafje naar de box bracht waar... net ook Tarquini met schade neerstreek. Een knap vervelende situatie voor het Castrol Honda World WTCC Team dat hier voor eigen publiek maar wat graag voor een knalprestatie had gezorgd. Dat Pepe Oriola voor de clash met Monteiro met een drive through werd bedacht was er toch wel over; de Spanjaard trof bij dit voorval nauwelijks enige schuld.

Het wegvallen van de Italiaan, Portugees en Spanjaard betekende dan weer plaatswinst voor het achtervolgende peloton aangevoerd door LADA-rijder James Thompson. De ervaren Brit weerstond aan de druk van Rob Huff, Tom Coronel en Marc Basseng en sleepte voor het Lukoil Racing Team een knappe zesde stek uit de brand. Fernando Monje ging met het laatste puntje aan de haal.

Vooraan bleef alles bij het oude al ging Yvan Muller, na de pitstop van Tarquini toch al virtueel kampioen, nog onverwacht Alex MacDowall's tweede plaats bestoken. De boomlange Bamboo Racing-rijder hield evenwel stand en tikte als tweede aan voor medevluchters Muller en Chilton. James Nash eindigde op een eenzame vijfde plaats.

Twee rijders hadden achteraf alle reden tot lachen. De immer bescheiden Norbert Michelisz tekende niet alleen een perfecte wedstrijd op het asfalt maar de Zengo Motorport-rijder redde tegelijkertijd ook de eer voor het getormenteerde officiële Honda-team.

"Een ongelooflijke race, een droom" klonk het aan de voet van het podium. "Na de geslaagde rollende start wist ik dat de zege mijn kant zou uitkomen. Sleutel daarbij was het setje nieuwe banden dat ik gisteren had kunnen sparen. De eerste drie ronden probeerde ik een kloof te slaan om vervolgens de wedstrijd te controleren".

Yvan Muller van zijn kant zette dan toch voortijdig een punt achter de titelstrijd die er eigenlijk nooit een was. Aan het stuur van de ook zonder officiële Chevrolet-steun bijzonder kompetitieve RML-Cruze domineerde de Elzasser het seizoen immers van bij de start. Zes poles, evenveel zeges en ettelijke podiumplaatsen later pakte de immer zelfzekere Fransman een vierde wereldtitel, na eerdere titels in 2008 (met SEAT),2010 en 2011 (eveneens met Chevrolet). Met vier titels is de Fransman nu alleen-recordhouder en neemt afstand van Andy Priaulx die met het Belgische RBM drie wereldtitels behaalde.
"En zeggen dat ik een maand voor de start van het seizoen niet eens een stuur had!" gaf Muller de goegemeente na afloop mee. "Het RML-team heeft hiervoor heel wat offers moeten brengen want het budget waarover het team beschikte was beperkt. Deze titel is dan ook de gepaste beloning".

Van RML wordt gefluisterd dat zij volgend jaar met  eigen Chevrolet Cruze's aan de start verschijnen die beantwoorden aan de nieuwe reglementering. Het startnummer 1 is vanaf volgend jaar evenwel  op de Citroën C-Elysée, Muller's nieuwe speeltje, terug te vinden.
 

Uitslag race 1 FIA WTCC Suzuka 2013

1  MICHELISZ Honda Civic WTCC 26 ronden
2  MACDOWALL Chevrolet Cruze + 4.832
3  MULLER Chevrolet Cruze  +5.149
4  CHILTON Chevrolet Cruze  +5.422 
5  NASH Chevrolet Cruze  +14.377
6  THOMPSON Lada Granta + 25.611 
7  HUFF SEAT Leon WTCC +25.786
8  CORONEL BMW 320 TC  +25.940
9  BASSENG SEAT Leon WTCC + 26.247
10 MONJE SEAT Leon WTCC  +26.534
11 BENNANI BMW 320 TC + 26.747
12 IZAWA Honda Civic WTCC +27.062
13 O'YOUNG BMW 320 TC + 28.805
14 NG BMW 320 TC + 34.138
15 KOZLOVSKIY Lada Granta + 36.211
16  MUNNICH SEAT Leon WTCC + 36.280 
17  TANIGUCHI BMW 320 TC  +36.985
18  YOSHIMOTO Chevrolet Cruze  +44.883
19  KANO BMW 320 TC +48.667
20  BADARACO Chevrolet Cruze LT +52.433
21  SOUZA Chevrolet Cruze LT  1 ronde
22  NG Chevrolet Cruze LT  1r 
23  MAK BMW 320si  1 r
24  HO BMW 320si  2r
25  ORIOLA Chevrolet Cruze  5r 
26  BOARDMAN SEAT Leon WTCC  5r 
27  TARQUINI Honda Civic WTCC  5r
28  MONTEIRO Honda Civic WTCC  7r
29  D'ASTE BMW 320 TC  7r

 
Kampioenschap:

1.Muller 360p
2.Taruini 199
3.Nykjaer 180
4.Chilton 175
5.Nash 171
6.Michelisz 156
7.Huff 149
8.Oriola
9.Coronel
10.MacDowall

Foto: Castrol Honda WTCC




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 22 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Suzuka.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons