van der Horst

België: Misbruikt McLaren-Honda regels om extra motor te krijgen?

McLaren Honda Paddock gebouw
McLaren Honda Paddock gebouw
McLaren merkte in Oostenrijk eerder dit jaar de negatieve kant op van de nieuwe regelgeving omtrent het maximaal aantal motoren en bijhorende sancties. Na de Grote Prijs werden de regels en voornamelijk dan de sancties aangepast in die zin dat een team in het slechtste geval achteraan de grid moet starten. McLaren-Honda zou in Spa evenwel overwegen om net die regels handig te gebruiken, of is het misbruiken?
Flashback naar Spielberg; wegens het wisselen van motor(onderdelen) en/of versnellingsbakken, kreeg McLaren een gecombineerde grid penalty van maar liefst vijftig plaatsen te verwerken. Gezien geen enkele rijder dermate veel plaatsen kon zakken op de grid, was een stop and go penalty tijdens de Grote Prijs zelf het resultaat. Om zulke absurditeiten te voorkomen, werd beslist dat een rijder geen verdere straf kon krijgen dan teruggezet worden naar de laatste plaats op de grid.

McLaren kreeg ook een extra motor toegewezen, gezien het eigenlijk Honda's eerste seizoen met de nieuwe krachtbron is in de F1 en alle andere constructeurs afgelopen seizoen een extra krachtbron ter beschikking hadden. Gezien de Britse ploeg evenwel reeds over de limiet qua maximaal aantal krachtbronnen was gegaan, zouden ze voor de volgende motor geen penalty krijgen. Al snel was duidelijk dat zelfs vijf of zes motoren niet voldoende zouden zijn voor het geplaagde McLaren en de upgrades die Honda dit weekend meebracht naar Spa, noopten tevens tot een extra wissel.

De troepen van Ron Dennis zouden nu in Spa evenwel plannen koesteren om de recente regelwijziging te gebruiken om extra krachtbronnen te verkrijgen voor de Grote Prijzen later dit seizoen... McLaren zal, hoogstwaarschijnlijk, de Grote Prijs van België 2015 achteraan de grid starten en of men nu nog een extra motor gebruikt of niet, heeft geen verder gevolg voor de race zelf. Dit betekent dat McLaren-Honda eenvoudigweg op zaterdag ochtend nogmaals een nieuwe krachtbron kan monteren, waardoor er voor de wagen in kwestie twee extra (nieuwe) Honda-krachtbronnen beschikbaar zijn voor de rest van het seizoen, zonder dat daar een sanctie is aan gekoppeld...

Foto: Georges De Coster



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons