van der Horst

Nürburgring: Vettel houdt Räikkönen af voor de zege

Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Aanvankelijk leek het er op of Vettel, na poleman Hamilton in de sprint naar de eerste bocht te hebben verslaan, naar een makkelijke zege zou rijden. De tussenkomst van de safety car halverwege de race bracht echter weer leven in de brouwerij: de beide Lotussen van Grosjean en Räikkönen zorgden voor de nodige druk, zeker wanneer de Fin besloot om zijn laatste pitstop langer uit te stellen om de finale te kunnen rijden op de snellere zachte banden.
Kimi Räikkönen - Lotus-Renault
Kimi Räikkönen - Lotus-Renault
Räikkönen had na zijn laatste stop nog slechts een handvol ronden om leiders Vettel en Grosjean aan te vallen. Die laatste had zijn tweede plaats te danken aan een erg lange eerste stint op de zachte banden, veel langer dan elke andere piloot aankon. De Fransman mocht van zijn team in de eindfase echter geen weerwerk bieden tegen zijn Finse teamgenoot op de snellere band. Een logische strategie van Lotus daar Räikkönen nog in de mogelijkheid was het gat met leider Vettel dicht te rijden. Uiteindelijk kwam de Fin slechts een seconde tekort bij het vallen van de vlag nadat hij pas in de allerlaatste ronde dicht genoeg was gekomen om zijn DRS te gebruiken.

Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso viel net naast het podium nadat hij na de safety car fase de drie leiders constant in het vizier had. De Spanjaard maakte samen met Räikkönen zijn laatste pitstop omdat hij zijn verplichte stint op de zachte band tot dan toe nog niet had afgewerkt. In de eindfase leek hij Grosjean nog te kunnen aanvallen voor de derde plaats, maar hij moest in de laatste ronde de rol lossen omdat zijn benzinevoorraad te nipt bleek. 

Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Opvallend was ook de zevende plaats van Mark Webber, die in de eerste bocht Hamilton versloeg en op weg leek naar het podium achter teamgenoot Vettel. Een compleet mislukte eerste pitstop gooide echter roet in het eten: de monteurs hadden problemen met het bevestigen van het rechterachterwiel, de Australiër werd te vroeg weggestuurd en het wiel leidde meteen een eigen leven. Een cameraman werd geraakt door het ongeleide projectiel en moest voor verzorging afgevoerd worden naar het ziekenhuis. Dit alles leidde ertoe dat Webber met een ronde achterstand de wedstrijd diende te hervatten. Het geluk was echter aan zijn zijde toen hij bij de tussenkomst van de safety car die ronde gewoon kon terugnemen en zijn Red Bull nog in de punten kon rijden.

Uitslag GP van Duitsland 2013

1. Vettel - Red Bull-Renault  1u41:14.711          
2. Raikkonen - Lotus-Renault  +1.0s                      
3. Grosjean - Lotus-Renault  +5.8s                      
4. Alonso - Ferrari  +7.7s                            
5. Hamilton - Mercedes  +26.9s                          
6. Button - McLaren-Mercedes  +27.9s                   
7. Webber - Red Bull-Renault  +37.5s                   
8. Perez - McLaren-Mercedes  +38.3s                   
9. Rosberg - Mercedes  +46.8s                          
10. Hulkenberg - Sauber-Ferrari  +49.8s                      
11. Di Resta - Force India-Mercedes  +53.7s               
12. Ricciardo - Toro Rosso-Ferrari  +56.9s                 
13. Sutil - Force India-Mercedes  +57.7s               
14. Gutierrez - Sauber-Ferrari  +60.1s                     
15. Maldonado - Williams-Renault  +61.9s                   
16. Bottas - Williams-Renault  +1 ronde                   
17. Pic - Caterham-Renault  +1 ronde                  
18. van der Garde - Caterham-Renault  +1 ronde                   
19. Chilton - Marussia-Cosworth  +1 ronde                  
20. Vergne - Toro Rosso-Ferrari  niet geklasseerd                  
21. Bianchi - Marussia-Cosworth  niet geklasseerd                    
22. Massa - Ferrari  niet geklasseerd    

Top 6 in het WK na 9 wedstrijden

1. Vettel - 157 punten
2. Alonso - 123 punten
3. Räikkönen - 116 punten
4. Hamilton - 99 punten
5. Webber - 93 punten
6. Rosberg - 84 punten

Foto's: Georges De Coster



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons