Frédéric Vervisch met titelambities richting Marrakech
Hoeveel kans dicht je jezelf toe om dit jaar de WTCR-titel te veroveren?
“In de laatste zeven confrontaties vorig seizoen deed enkel Pepe Oriola nipt beter, maar in de laatste vijf races was ik de absolute topscorer. Mits een betere start dan vorig jaar, kunnen we meestrijden voor de titel. We komen dit seizoen ook veel beter voorbereid aan de start. Deze winter verzetten we heel wat testwerk (o.m. in Portimão, op de Hungaroring en Slovakia Ring, de Nordschleife en Barcelona n.v.d.r.), maar we zijn ook als team en merk gegroeid. Oké, er komt een nieuw merk aan de start (Lynk & Co n.v.d.r.) en ook Hyundai heeft een sterke line-up, maar ik zie geen reden waarom wij geen kans zouden maken om de titel te winnen. We hebben bewezen constant te zijn en zonder technische problemen beschikken we over de 'pace' om goede resultaten neer te zetten. Omdat ik deze winter na mijn DTM-test erg actief bleef voelt het aan alsof vorig seizoen nooit stopte en deze seizoenopener aansluit bij de finale in Macau".
Wat zou het voor jou betekenen mocht je de wereldtitel in de wacht slepen?
“Dat zou een regelrechte droom zijn, maar ik ben best wel realist: om de titelstrijd te winnen heb je geluk nodig. Mijn kroon in het Duits F3-kampioenschap was mijn laatste titel en blijft nog steeds een van de hoogtepunten in mijn carrière. Ik herinner me nog dat ik dacht het seizoen niet te zullen kunnen afmaken toen ik door geldgebrek van team moest veranderen. Maar dat maakte het toen net zo speciaal.
Het betrof een nationale titel en omdat ik ook in karting nooit aan een wereldkampioenschap deelnam, reed ik vorig seizoen eigenlijk voor het eerst een FIA wereldkampioenschap. Dit kunnen winnen, zou een enorme prestatie zijn, maar zo ver zijn we nog lang niet. Mocht het mij niet lukken, dan tip ik Thed Björk. Iedereen schat hem hoog in en ik verwacht dat hij erg snel zal zijn met de nieuwe Lynk & Co."
Het betrof een nationale titel en omdat ik ook in karting nooit aan een wereldkampioenschap deelnam, reed ik vorig seizoen eigenlijk voor het eerst een FIA wereldkampioenschap. Dit kunnen winnen, zou een enorme prestatie zijn, maar zo ver zijn we nog lang niet. Mocht het mij niet lukken, dan tip ik Thed Björk. Iedereen schat hem hoog in en ik verwacht dat hij erg snel zal zijn met de nieuwe Lynk & Co."
Met Niels Langeveld krijg je een Nederlander als teamgenoot, hoe schieten jullie met elkaar op?
“Tijdens de tests zag ik dat hij zijn eigen manier van werken heeft, een eigen benadering ook. Vorig jaar waren we met z'n vieren in het team, wat zowel de rijders als ingenieurs ten goede kwam om sneller de juiste richting uit te gaan. Afwachten dus, maar voor een team is het steeds goed om nieuwe input te krijgen. We spreken dan wel dezelfde taal, maar het bleek lastig om elkaar goed te verstaan, daarom spreken we voortaan Engels met elkaar. Ook qua ingesteldheid zijn er merkbare verschillen tussen Nederlanders en Belgen; wij zijn doorgaans introverter, zij dan weer extraverter, kijk maar naar Tom Coronel!"
Terug naar Marrakech, dat was vorig jaar niet bepaald een succes...
"Marrakech was een verschrikkelijke race, een verschrikkelijk weekend, de meeting daarna op de Hungaroring verliep ook bar slecht. We waren helemaal niet goed voorbereid, alles moest op het laatste moment gebeuren en ik ging ook in de fout. We probeerden het roer om te gooien, maar het bleef fouten regenen en een probleem met de remmen bracht nog meer onheil met zich mee. Dit seizoen verwacht ik dit soort toestanden helemaal niet, alles loopt nu gesmeerd binnen het inmiddels geoliede team.
Ikzelf blijf samenwerken met Kurt Mollekens als race-ingenieur, we schieten goed met elkaar op. Kurt heeft ervaring zat, en als oud-piloot is het ook makkelijk met hem communiceren. Zo'n toerwagen is qua afstelling overigens vrij basic: bandenspanning, vering, remmen, dat is het zowat. Het zijn vrij makkelijk te besturen wagens en dat maakt het juist zo moeilijk om het verschil te maken; een tiende van een seconde kan je hele weekend beslissen, een hele uitdaging toch wel.
Ikzelf blijf samenwerken met Kurt Mollekens als race-ingenieur, we schieten goed met elkaar op. Kurt heeft ervaring zat, en als oud-piloot is het ook makkelijk met hem communiceren. Zo'n toerwagen is qua afstelling overigens vrij basic: bandenspanning, vering, remmen, dat is het zowat. Het zijn vrij makkelijk te besturen wagens en dat maakt het juist zo moeilijk om het verschil te maken; een tiende van een seconde kan je hele weekend beslissen, een hele uitdaging toch wel.
De WTCR- finale wordt voor het eerst in Sepang verreden, bekend terrein?
“Ik heb er zo'n tien jaar geleden geracet in het Aziatisch F3-kampioenschap. Voor een finale is het een meer geschikte omloop dan Macau. Macau is een beetje een loterij, èèn crash kan meteen het einde van je weekend betekenen. In Sepang rijden we bovendien samen met het FIM Endurance World Championship voor motoren, een weekend om naar uit te kijken dus, al wordt het afwachten in welke mate de hitte er een rol zal spelen."
Foto's: Hans van Onsem
Tweet