van der Horst

Frikadelli Racing brengt Porsche GT America naar Europa

Porsche 911 GT America
Porsche 911 GT America
Frikadelli Racing Team zal dit seizoen een Porsche 911 GT America inzetten in de VLN. Het Duitse team is daarmee de eerste om de wagen naar het Europese continent te brengen. De “GT America” is gebaseerd op de 991 Cup bolide en werd door Porsche Motorsport specifiek ontwikkeld voor de GT Daytona (GTD) klasse van het Tudor United Sportscar Championship (TUSC). Dat de wagen over wat extra pit beschikt staat buiten kijf, in de VS neemt de wagen het immers op tegen diverse GT3-modellen, waarvan de prestaties door de organisatie echter wel wat werden teruggebracht om niet in het vaarwater van de GTE’s (GTLM) te komen.
  • De Swert Opticiens
Porsche 911 GT America (links)
Porsche 911 GT America (links)
Zo huisvest de wagen een 4.0 liter flat six, goed voor 470pk, zo’n 10pk meer dan de 3.8 liter die in de standaard 991 Cup zit. De GT America kenmerkt zich verder door een aparte sound, verbeterde aerodynamica en andere aanpassingen (remmen, quick-fill,...) specifiek gericht op uithouding. De Amerikaanse Porsche Junior piloot Connor de Phillippi en gentlemenrijders Frank Kräling en Marc Gindorf zullen de wagen de sporen geven op de Nürburgring Nordschleife. Frikadelli Racing brengt voorts ook weer een Porsche 911 GT3-R, Cayman S en Audi TTR aan de start.
 
Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT America
Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT America
Aangezien de GTD-klasse volgend jaar het FIA GT3 reglement volledig overneemt is er na amper twee seizoenen al geen plaats meer voor Porsche 911 GT America in het TUSC. Waarschijnlijk zullen er dus nog een aantal exemplaren een weg vinden naar Europa, en waarom niet België…? 

Foto's: Porsche & Frikadelli/Kebben
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op zondag 15 februari 2015.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons