van der Horst

Geen teamorders meer in DTM

Maximilian Götz - Mercedes-AMG Team HRT
Maximilian Götz - Mercedes-AMG Team HRT
De finale van de DTM zorgde vorig jaar voor heel wat ophef. Mercedes piloten Lucas Auer, op dat ogenblik aan de leiding en Philip Ellis, tweede vertraagden met opzet en lieten merkgenoot Maximilian Götz passeren zodat die de race won en de titel pakte. Het pas vrij gegeven sportief reglement voor dit jaar stipuleert immers dat teamorders, van welke aard ook en die het raceverloop beïnvloeden, voortaan verboden zijn. Teams of piloten die zich daar niet aan houden riskeren om uitgesloten te worden uit het kampioenschap.
  • Prospeed Competition
Ook nog andere wijzigingen aan het sportief reglement werden aangekondigd. Zo mag vanaf nu de verplichte pitstop ook uitgevoerd worden tijdens een safety car periode. Slechts twee mekaniekers mogen banden wisselen en moeten eerst de twee achterwielen wisselen alvorens hetzelfde te doen met de voorwielen. Bij een rollende start bepaalt nu de racedirector wanneer de race hervat en niet langer de piloot die aan de leiding rijdt.

Ook wordt er vanaf dit jaar een punt toegekend aan de rijder die de snelste ronde rijdt in de race. Ook kan de organisatie op elk moment de BoP aanpassen en dat tot bij het einde van het seizoen.

Foto: Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Deutsche Tourenwagen Masters op dinsdag 25 januari 2022.
  • Qvick Motors

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons