van der Horst

Internationale juweeltjes: de geschiedenis van de Australische Supercars

Anton de Pasquale - Erebus Motorsport
Anton de Pasquale - Erebus Motorsport
Dit weekend gaat het nieuwe seizoen van het Repco Supercars Championship van start met de Mount Panorama 500. Wij nemen eens een kijkje in de rijke geschiedenis van het kampioenschap.
Oorspronkelijk ontstaan in 1960, maar pas gelijkaardig aan wat het nu is sinds 1991: dat was het Australian Touring Car Championship. Enkele jaren later, in 1996, gingen Australian Vee Eight Light Supercar Company (AVESCO), IMG en de Australian Motorsports Community samenwerken om het tourwagen kampioenschap om te toveren in een V8-klasse. Eerst kreeg het hervormde kampioenschap de naam: Shell Championship Series, om uiteindelijk in 2003 de V8 Supercars Championship Series te worden, opgevolgd door Virgin Australia Supercars Championship in 2016. Vanaf 2021 heet het echter het Repco Supercars Championship, met Repco als hoofdsponsor.

Australian Touring Car Championship - 1969
Australian Touring Car Championship - 1969
Sinds de jaren 90 was er een enorme expansie van de raceweekends. Het werd een soort festivalachtig race-evenement met veel animatie, show en races geworden. De enduranceraces lokten veel fans door de iconische locaties. In Australië was het een van meest bekeken raceklasses. Het gevecht tussen fabrikanten Holden en Ford zorgde ervoor dat vele Australiërs gekluisterd waren aan hun scherm. Beide merken zijn nog steeds dominant aanwezig in de raceklasse. Met de Gen 3-wagens in 2022 hoopt het kampioenschap weer andere merken aan te trekken.

2020


Het afgelopen jaar was niet gemakkelijk voor de sport. Het seizoen was al begonnen in Adelaide toen de coronapandemie zorgde voor een pauze van vier maanden. Tijdens die pauze bouwden teams apparatuur voor de gezondheidssector, terwijl de rijders een online competitie begonnen.

Na de herstart van het seizoen was alles anders. Fans waren niet toegelaten op het circuit, minder personeel mocht mee naar de races en afstand houden was de norm. Het racen zelf was echter niet veranderd. Champion-to-be Scott McLaughlin won dertien races en ook zijn derde kampioenschap. Het seizoen eindigde met de Bathurst 1000 en een eerste overwinning voor Shane van Gisbergen.

 

Records

Er zijn ook veel noemenswaardige records. Zo won Jamie Whincup 7 rijderskampioenschapen en heeft hij al 122 races gewonnen. Craig Lowndes heeft daarintegen de meeste starts meegemaakt, zo’n 673. Holden, dat volgend jaar vervangen wordt door Chevrolet, is de meest succesvolle fabrikant met 570 overwinningen.

Jamie Whincup en Craig Lowndes
Jamie Whincup en Craig Lowndes
Meeste overwinning in een seizoen is voor huidig kampioen Scott McLaughlin met 18 overwinningen in 2019. McLaughlin staat dan weer tweede in het aantal poleposities met 76. Op de eerste plaats staat 'the Goat' Jamie Whincup met 89. Alan Moffat is het meest succesvolle buitenbeentje in de geschiedenis van de klasse. De Canadees staat sterk tussen alle Australiërs en Nieuw-Zeelanders in de recordboeken met 38 overwinningen en 39 poleposities.

In ons laatste artikel over het Repco Supercars Championship bespreken we de toekomst. Hoe verloopt alles vandaag? Welke rijders zijn van team gewisseld en wat precies houdt Gen 3 in? U ontdekt het snel!

Foto: Repco Supercars Championship, Primotipo, Herald Sun


 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Circuit Internationaal op woensdag 24 februari 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons