van der Horst

Ginetta bevestigt terugkeer naar LMP1-klasse

Ginetta LMP1
Ginetta LMP1
Eind vorig jaar berichtten we reeds omtrent de verwachting dat Ginetta deze maand een comeback zou officialiseren in de topklasse van de prototyperacerij en de bevestiging van dat programma kwam vandaag ook. Ginetta bevestigt dat het werkt aan een LMP1-chassis en in 2018 dat chassis wil zien rijden in het wereldkampioenschap uithouding en dus ook de 24 Heures du Mans, nadat het uit de boot viel als constructeur voor LMP2-chassis. De LMP1 waaraan de Britse fabrikant sleutelt betreft een niet-hybride LMP1.
Voor de nieuwe, momenteel nog naamloze, LMP1 vertrok Ginetta naar eigen zeggen van een leeg blad papier met als doel een "extreem competitieve bolide" te bouwen. De 65-jarige ex-F1 ingenieur Adrian Reynard werd aangetrokken als hoofd aerodynamica en ook Paolo Catone, in het verleden mede verantwoordelijk voor de Peugeot 908 HDi FAP die Le Mans won, werd aan boord gehaald.

Ginetta LMP1
Ginetta LMP1
Saillant detail: Ginetta zal niet met een fabrieksteam deelnemen aan het FIA WEC, maar richt zich op een drietal teams die elk twee bolides moeten inzetten. Naar eigen zeggen is er veel interesse van zowel nieuwe, als bestaande teams - bijvoorbeeld  PRT Racing en ARC Bratislava. Om aan de vraag te voldoen, willen de troepen van Lawrence Tomlinson tien chassis van de nieuwe LMP1 bouwen, waarbij de eerste tests voorzien is voor na de 24 Heures du Mans.

Foto's: Ginetta



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op woensdag 4 januari 2017.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons