van der Horst

Ginetta LMP3 groot succes - Wat met concurrentie?

Greaves Motorsport - Ginetta Juno LMP3
Greaves Motorsport - Ginetta Juno LMP3
De nieuwe Ginetta-Juno LMP3 verkoopt als zoete broodjes. Het regent de laatste tijd dan ook aankondigingen van teams die zich een prototype van de Britse constructeur hebben aangeschaft voor de klasse die volgend seizoen gelanceerd wordt in de European en Asian Le Mans Series. Andere constructeurs hebben reeds hun interesse in het concept kenbaar gemaakt, maar tot dusver lijken enkel Ginetta en het samenwerkingsverband tussen Adess AG, Sébastien Loeb Racing en SORA (LAS) in een stadium te verkeren om weldra een testprogramma te kunnen aanvatten.
LAS Motorsport LMP3
LAS Motorsport LMP3
Ginetta – dat onlangs Juno Racing Cars overnam – was de eerste om met concrete plannen naar buiten te komen, en dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen. Op dit moment werden er maar liefst acht exemplaren van de Ginetta LMP3 verkocht, waarmee de Britse constructeur gerust de hele klasse voor zijn rekening zou kunnen nemen. De volgende teams zullen de wagen volgend seizoen inzetten: Rollcentre Racing, Greaves Motorsport (met Chris Hoy), Team RLR, Lanan Racing, Team LNT (2) en SVK by Speed Factory (2)... en er volgen mogelijk nog meer.

Rollcentre Racing - Ginetta Juno LMP3
Rollcentre Racing - Ginetta Juno LMP3
De LMP3-klasse werd eind vorig jaar gelanceerd door de ACO moet een goedkope instapklasse vormen voor de prototyperacerij, met een kostenplaatje dat (verplicht) onder de €200.000 blijft. Constructeurs zijn vrij om een eigen chassis (coupé) te ontwikkelen, de motor (Nissan V8 met 420pk) is echter standaard voor iedereen. Verwacht wordt dat de wagens op een doorsnee circuit zo’n 2 seconden per ronde sneller zullen zijn dan de GTE-bolides. LMP3’s worden niet toegelaten in de 24 uren van Le Mans, de winnaar van de klasse in de ELMS krijgt echter een LMP2-uitnodiging voor 2016.

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
Er is echter ook kritiek op het concept, zo verklaarde Ivan Bellarosa afgelopen weekend nog aan autosport.be dat het quasi onmogelijk is om zich aan de opgelegde maximumprijs te houden. “Het is voor ons enorm moeilijk om een wagen te ontwikkelen en te verkopen binnen het vooropgestelde budget. Ginetta is gek trouwens; het kan volgens mij niet dat zij een wagen maken zonder er geld aan toe te steken. Voor ons is het alleszins niet mogelijk; we hebben de berekeningen gemaakt en krijgen het project in de huidige situatie niet uit de rode cijfers", aldus Bellarosa.

Foto's: Nissan, Rollcentre, LAS & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in European Le Mans Series op zaterdag 20 december 2014.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons