van der Horst

Gonneau Racing keert Nascar Whelen Euro Series de rug toe

61c4994610c125914124ed55f132302c5da9515d.jpg
Net nu de Europese Nascar serie aan bekendheid wint in België met de deelname van PK Carsport en Marc VDS Racing, heeft het Belgische team Gonneau Racing, dat al van bij het ontstaan van de serie present was, besloten om zijn deelname in te trekken. Dit naar eigen zeggen ten gevolge onenigheid over het algemene beheer van het kampioenschap en wegens de lakse houding van de organisatie. Daarmee volgt het team het voorbeeld van enkele andere teams die zich al eerder onthielden van verdere deelname.
De Nascar Whelen Series kan rekenen op een toenemende interesse in verscheidene Europese landen, zo ook in België waar PK Carsport met Anthony Kumpen en Bert Longin evenals Marc VDS Racing met Bas Leinders hun deelname bevestigden. Vooral het pure raceplezier - elektronische hulpmiddelen zijn immers verboden - dat de V8 bolides verschaffen trok onze landgenoten aan. Maar met de komst van steeds meer professionele equipes lijken nu meer en meer van de oorspronkelijke deelnemers het voor bekeken te houden. Zo ook het Belgische Gonneau Racing dat al drie jaar en met succes present tekende.
 
Jerry De Weerdt - Euro Nascar
Jerry De Weerdt - Euro Nascar
Bij Gonneau Racing twijfelt men er sterk aan dat organisator Team FJ, sterk genoeg staat om de expansie van de serie in de toekomst in goede banen te leiden. Nog volgens het Belgische team toont de organisatie weinig respect voor de aangegane contracten en weigert zij de dialoog aan te gaan met teams en piloten met talrijke conflicten als gevolg. Bovendien heerst er naar eigen zeggen een zeer vrije interpretatie van het technisch reglement en is er zo goed als geen technische controle op de gebruikte onderdelen. Als klap op de vuurpijl werd het ovaalcircuit van Tours, dat als oninteressant en zelfs als gevaarlijk werd bestempeld, behouden op de kalender. Daarop besloot men bij Gonneau Racing om zich niet in te schrijven voor de  Nascar Whelen Euroseries en verkocht men beide wagens aan het Oostenrijkse DF1 team. Gonneau Racing zal nu alle mogelijke opties bestuderen om in 2015 een nieuwe uitdaging aan te gaan in een ander sprint- of endurance-kampioenschap.

Foto's: Niels Vaeck & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op maandag 17 maart 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons