GP van België viert 25ste verjaardag eerste Schumacher-zege
In de namiddag tijdens de eerste kwalificatiesessie (nvdr. destijds waren er twee kwalificatiesessies van elk 1 uur op vrijdag- en zaterdagnamiddag) was het nieuwbakken wereldkampioen Nigel Mansell die met zijn Williams-Renault de provisionele pole positie pakte. Op een tweede stek vonden we Ayrton Senna en Michael Schumacher met de Benetton B192, aangedreven door een 3,5 liter V8 Ford-Cosworth, werd derde. 's Anderdaags sloeg het weer om en Spa werd overspoeld door regen. Gerhard Berger (McLaren) en Pierluigi Martini (Scuderia Italia) crashten beide door aquaplaning. Door de barre weersomstandigheden kon niemand hun tijd van vrijdag echter verbeteren.
Op zondag 30 augustus was het nog steeds grijs boven het ardense circuit maar het circuit was opgedroogd en iedereen kon de race aanvatten op slicks. Berger geraakte niet weg van de lijn en gaf ter plekke op, terwijl Senna in de zuster-McLaren de leiding nam in La Source voor beide Williams van Mansell en Patrese, gevolgd door Jean Alesi (Ferrari) en Schumacher. Al snel begon het te regenen en moest iedereen de pit in voor regenbanden. Senna bleef doorgaan op zijn slicks en hoopte dat de regenbui van korte duur zou zijn, maar de Braziliaan gokte verkeerd en moest uiteindelijk toch naar zijn box. Hij zakte weg naar een twaalfde stek.
Toen het later in de race stopte met regenen ging de Benetton B192 van Schumacher tijdens de dertigste ronde van de baan in Stavelot en verloor een plaats aan teamgenoot Martin Brundle. De Duitser reed vlak achter de Brit aan en zag dat diens banden ei zo na versleten waren. Hij liet aan zijn team weten dat hij per direct zou pitten voor nieuwe slickbanden. Het zou uiteindelijk de juiste keuze worden want de leidende Williams-duo reageerden niet op de vroege pitstop van het Benetton team. Het was pas vier ronden later - toen Schumacher de kloof serieus gedicht had – dat Mansell de pit indook voor droogweerbanden, even later gevolgd door Patrese.
Met het tempo van de dominante FW14B was het best mogelijk om de Benetton nog voor het einde van de race bij te benen. Maar zover kwam het echter niet want in de eindfase kregen beide Williams elk een probleem met de uitlaat. Hierdoor kon Mansell de jonge Schumacher niet meer bedreigen. De zuster-Benetton van Brundle was opgeklommen naar een mooie vierde stek maar kwam uiteindelijk een paar seconden te kort om Patrese nog te kunnen bedreigen voor een mogelijke laatste podiumplaats. Senna werd laat in de race nog vijfde en Mika Häkkinen nam het laatste puntje voor zijn Lotus team met een zesde stek.
Met zijn 23 jaar en 240 dagen werd de jonge Schumi de vierde jongste winnaar in de geschiedenis van de F1 na Troy Rutman, Bruce McLaren en Jacky Ickx. Schumacher zou uiteindelijk zes keer zegevieren op Spa-Francorchamps. Hij won in totaal 91 keer in de F1 en werd zeven maal wereldkampioen. Zijn laatste kroontje behaalde hij in 2004, ook op het Ardense circuit. Dit weekend – om de 25ste verjaardag van Schumacher's eerste zege in de F1 te vieren - keert niet de Benetton B192 terug naar Spa-Francorchamps zoals eerst verwacht, maar wel de wagen uit 1994. Met de B194 won Schumacher zijn eerste wereldtitel in de F1 en zijn 18-jarige zoon Mick zal enkele ronden met de wagen rijden tijdens het raceweekend ter ere van zijn vader.
Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography
Tweet