van der Horst

GP van België viert 25ste verjaardag eerste Schumacher-zege

Schumacher's eerste F1 zege - podium GP van België 1992 met Briatore, Patrese & Mansell
Schumacher's eerste F1 zege - podium GP van België 1992 met Briatore, Patrese & Mansell
Op 25 augustus 1991 maakte Michael Schumacher zijn debuut in de Formule 1. De jonge Duitser kwam over van Mercedes – actief in de World Sportscar Championship - om Bertrand Gachot bij Jordan te vervangen. De Fransman – toen nog een Belg – belandde in een Britse cel na een CS-gas incident met een Londense taxichauffeur. Schumacher wist zich op een knappe zevende stek te kwalificeren – sneller dan zijn meer ervaren teamgenoot Andrea De Cesaris – en dat was zeker niet onopgemerkt voorbij gegaan. Verder dan de Raidillon in de eerste ronde kwam het echter niet nadat zijn koppeling het had begeven. Maar een jaar later - op zondag 30 augustus 1992 – was het een ander verhaal.
Ayrton Senna - McLaren-Honda MP4/7A - GP van België 1992
Ayrton Senna - McLaren-Honda MP4/7A - GP van België 1992
Op vrijdag 28 augustus tijdens de ochtendsessie crashte Eric Comas zwaar in Blanchimont. De toenmalige teamcollega van Thierry Boutsen verloor hierdoor het bewustzijn. Ayrton Senna was als eerste op de plaats van het ongeval en parkeerde zijn McLaren-Honda MP4/7A aan de kant, riskeerde zijn eigen leven door uit zijn wagen te springen en in de rook van de crash richting de Fransman te sprinten terwijl andere auto's passeerden. De Braziliaan legde de motor stil van de Ligier-Renault en hield Comas's hoofd stabiel tot het medische team arriveerde. Hierdoor redde de drievoudige wereldkampioen - volgens Eric zelf - diens leven.

Michael Schumacher - Benetton B192
Michael Schumacher - Benetton B192
In de namiddag tijdens de eerste kwalificatiesessie (nvdr. destijds waren er twee kwalificatiesessies van elk 1 uur op vrijdag- en zaterdagnamiddag) was het nieuwbakken wereldkampioen Nigel Mansell die met zijn Williams-Renault de provisionele pole positie pakte. Op een tweede stek vonden we Ayrton Senna en Michael Schumacher met de Benetton B192, aangedreven door een 3,5 liter V8 Ford-Cosworth, werd derde. 's Anderdaags sloeg het weer om en Spa werd overspoeld door regen. Gerhard Berger (McLaren) en Pierluigi Martini (Scuderia Italia) crashten beide door aquaplaning. Door de barre weersomstandigheden kon niemand hun tijd van vrijdag echter verbeteren.

Spandoek van Schumacher-fans
Spandoek van Schumacher-fans
Op zondag 30 augustus was het nog steeds grijs boven het ardense circuit maar het circuit was opgedroogd en iedereen kon de race aanvatten op slicks. Berger geraakte niet weg van de lijn en gaf ter plekke op, terwijl Senna in de zuster-McLaren de leiding nam in La Source voor beide Williams van Mansell en Patrese, gevolgd door Jean Alesi (Ferrari) en Schumacher. Al snel begon het te regenen en moest iedereen de pit in voor regenbanden. Senna bleef doorgaan op zijn slicks en hoopte dat de regenbui van korte duur zou zijn, maar de Braziliaan gokte verkeerd en moest uiteindelijk toch naar zijn box. Hij zakte weg naar een twaalfde stek.

Michael Schumacher - Benetton B192
Michael Schumacher - Benetton B192
Toen het later in de race stopte met regenen ging de Benetton B192 van Schumacher tijdens de dertigste ronde van de baan in Stavelot en verloor een plaats aan teamgenoot Martin Brundle. De Duitser reed vlak achter de Brit aan en zag dat diens banden ei zo na versleten waren. Hij liet aan zijn team weten dat hij per direct zou pitten voor nieuwe slickbanden. Het zou uiteindelijk de juiste keuze worden want de leidende Williams-duo reageerden niet op de vroege pitstop van het Benetton team. Het was pas vier ronden later - toen Schumacher de kloof serieus gedicht had – dat Mansell de pit indook voor droogweerbanden, even later gevolgd door Patrese.

Schumacher's eerste F1 zege - podium GP van België 1992 met Nigel Mansell & Riccardo Patrese
Schumacher's eerste F1 zege - podium GP van België 1992 met Nigel Mansell & Riccardo Patrese
Met het tempo van de dominante FW14B was het best mogelijk om de Benetton nog voor het einde van de race bij te benen. Maar zover kwam het echter niet want in de eindfase kregen beide Williams elk een probleem met de uitlaat. Hierdoor kon Mansell de jonge Schumacher niet meer bedreigen. De zuster-Benetton van Brundle was opgeklommen naar een mooie vierde stek maar kwam uiteindelijk een paar seconden te kort om Patrese nog te kunnen bedreigen voor een mogelijke laatste podiumplaats. Senna werd laat in de race nog vijfde en Mika Häkkinen nam het laatste puntje voor zijn Lotus team met een zesde stek.

Michael Schumacher - Benetton B194
Michael Schumacher - Benetton B194
Met zijn 23 jaar en 240 dagen werd de jonge Schumi de vierde jongste winnaar in de geschiedenis van de F1 na Troy Rutman, Bruce McLaren en Jacky Ickx. Schumacher zou uiteindelijk zes keer zegevieren op Spa-Francorchamps. Hij won in totaal 91 keer in de F1 en werd zeven maal wereldkampioen. Zijn laatste kroontje behaalde hij in 2004, ook op het Ardense circuit. Dit weekend – om de 25ste verjaardag van Schumacher's eerste zege in de F1 te vieren - keert niet de Benetton B192 terug naar Spa-Francorchamps zoals eerst verwacht, maar wel de wagen uit 1994. Met de B194 won Schumacher zijn eerste wereldtitel in de F1 en zijn 18-jarige zoon Mick zal enkele ronden met de wagen rijden tijdens het raceweekend ter ere van zijn vader.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography




  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons