van der Horst

Spa: Brussels Racing Aston Martin tweemaal op het podium

Tim Verbergt/Michaël Schmetz - Brussels Racing Aston Martin Vantage V8
Tim Verbergt/Michaël Schmetz - Brussels Racing Aston Martin Vantage V8
Op het circuit van Francorchamps vond dit weekend de vijfde manche van het GT Open-kampioenschap plaats. De serie die twee jaar geleden nog veel succes kende en kon rekenen op een aanzienlijk aantal deelnemers kent dit jaar een moeilijk seizoen. Sinds het verbieden van de GTE-bolides is het aantal wagens dat aan de start komt van de races sterk teruggevallen. Gelukkig kon men op Spa rekenen op enkele gastwagens waaronder de Aston Martin Vantage GT3 van Brussels Racing. De wit-gele wagen met aan het stuur Tim Verbergt en Michael Schmetz eindigde zaterdag als derde in de eerste race en schoof zondag in de tweede wedstrijd nog een plaatsje op.
Stéphane Lémeret/Claudio Sdanevitsch - AF Corse Ferrari 458 Italia
Stéphane Lémeret/Claudio Sdanevitsch - AF Corse Ferrari 458 Italia
De wedstrijden werden verreden onder wisselende weersomstandigheden, regelmatig zette een bui de piste blank. Het eerste gedeelte van de eerste race werd gedomineerd door de Theo Martin Racing McLaren 650S van Rob Bell en Andrew Watson, tot die laatste de oranje bolide in de Raidillon naast de baan parkeerde. Na een korte neutralisatie reed de Belgische Aston Martin even op kop, maar Verbergt kon niet verhinderen dat de AF Corse Ferrari van Pasin Lathouras hem passeerde. Later moest hij ook nog het onderspit delven tegen Alvaro Parente (Teo Martin Motorsport - McLaren 650S) en Raffaele Gianmaria (AF Corse - Ferrari 458 Italia), maar in de laatste ronde begaf de motor van laatstgenoemde het waardoor de Belgische Aston Martin nog als derde over de lijn kwam. Stéphane Lémeret, die een AF Corse Ferrari deelde met de niet al te snelle Claudio Sdanevitsch, finishte als derde Am-wagen en tiende algemeen na een lekke band in de laatste ronde.

Alvaro Parente/Miguel Ramos - Teo Martin Racing McLaren 650S
Alvaro Parente/Miguel Ramos - Teo Martin Racing McLaren 650S
In de tweede race nam Parente (Teo Martin Racing McLaren 650S) na de start de leiding met in zijn spoor de tweede wagen van het team met aan het stuur Andrew Watson. Daarachter volgde de Brussels Racing Aston Martin van Verbergt en de AF Corse Ferrari van Rafaele Gianmaria. Watson hield de achtervolgers wat op zodat Parente een voorsprong kon nemen. Verbergt ging nog voorbij de Mclaren, maar na de pitstop kwam Schmetz pas als vierde de baan terug op na de beide McLaren’s en de Ferrari van Ezequiel Perez-Companc. Ramos was minder snel dan Parente en de achtervolgers vonden terug aansluiting bij de zilveren Mclaren. Rob bell speelde zijn rol als teamgenoot echter voortreffelijk en hield de deur dicht voor
Rob Bell/Andrew Watson - Teo Martin Racing McLaren 650S
Rob Bell/Andrew Watson - Teo Martin Racing McLaren 650S
de Ferrari en de Aston Martin. Perez-Companc probeerde met alle middelen om er voorbij te geraken en beide wagens toucheerden elkaar, de Ferrari ging rond en viel terug naar de zesde plaats. Na de race kreeg Bell voor zijn aandeel in de aanrijding 40 seconden straftijd waardoor Verbergt/Schmetz opschoven naar de tweede plaats. De AF Corse Ferrari van Lathouras/Rugolo werd alzo nog derde. Stéphane Lémeret werd opnieuw tiende, ditmaal tweede in de klasse.


Pertti Kuismanen - Chrysler Viper
Pertti Kuismanen - Chrysler Viper
In het kader van de GT Open-meeting werden er ook twee wedstrijden gereden van de Duitse DMV GTC-serie. Vaste deelnemer in dit kampioenschap is de Fin Pertti Kuismanen die in het verleden nog het mooie weer uitmaakte in de Belcar, eerst met een Audi 80 daarna met een Chrysler Viper van de eerste generatie. Het is trouwens met deze laatste wagen dat Kuismanen ook nu nog uitkomt en de Fin kan nog steeds aan een stuur draaien. Na een tweede plaats, na de McLaren MP4-12C van Gläsel, in race 1, won Kuismanen de tweede wedstrijd op het Ardeense circuit.

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in International GT Open op zondag 6 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 600 km Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons