van der Horst

GTE Pro out, GT3 'Premium' Pro-Am de norm vanaf 2024

Porsche GT Team & Spirit of Race - Porsche 911 RSR-19 & Ferrari 488 GTE EVO
Porsche GT Team & Spirit of Race - Porsche 911 RSR-19 & Ferrari 488 GTE EVO
Tijdens de jaarlijkse persconferentie van de ACO schepte Pierre Fillon meer duidelijkheid over de toekomst van het FIA WEC en de 24 uren van Le Mans. Onder meer wat de plannen zijn met de GT's en vooral het wijzigen van GTE naar GT3 werden verduidelijkt. Zo zal GTE Pro verdwijnen na dit jaar en maakt GT3 zijn intrede vanaf 2024, wat vorig jaar al bekend gemaakt werd, maar dus nu wel met een twist.
Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
Wat verwacht werd, is nu bevestigd. Eind dit jaar verdwijnt GTE Pro compleet uit de racerij en het zijn dus de laatste 24 uren van Le Mans voor de klasse. Er moesten minstens vier wagens in de klasse aan de start verschijnen om te kunnen overleven, maar gezien Porsche en Ferrari hun focus leggen op hun LMDh/Hypercar-project, bleef alleen Corvette over dat wel nog een jaar extra wilde doorgaan. Hierdoor zal alleen GTE Am volgend jaar aanwezig zijn in zowel het FIA WEC als in Le Mans. Althans voor één jaar nog, vooraleer men de GTE's compleet naar de geschiedenisboeken bant en overschakelt naar GT3.

Ferrari 296 GT3
Ferrari 296 GT3
Die wijziging zal vanaf 2024 volledig van kracht worden, vermoedelijk onder de noemer LM GT. Deze klasse zal bestaan uit een Pro-Am bezetting, waarbij één bronzen piloot verplicht aanwezig moet zijn in elke rijdersbezetting. Hiermee volgt de ACO dus niet de weg van het IMSA, dat dit jaar overschakelde naar een volledige Pro-klasse binnenin GTD. Er is zelfs een twist. De teams zullen met een GT3 aan de start verschijnen, al worden zij en de constructeurs die willen deelnemen wel verplicht om een Premium kit te installeren. Deze zal tussen de 50.000 en 100.000 euro extra kosten, naargelang de wagen. Overigens zal dit niet zorgen voor extra prestaties, liet Fillon verstaan. Teams zouden gemakkelijk kunnen overschakelen van een normale GT3 naar één met een Premium kit, zodat de wagen wereldwijd kan ingezet worden. Nu rest er alleen de vraag of de constructeurs ervoor staan te springen om deze extra kit te produceren om aanwezig te zijn in Le Mans.

Foto's: Georges de Coster - Geert Franquet - Ferrari Press Office



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op zaterdag 11 juni 2022.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons