van der Horst

China: Hamilton op pole - bandenstrategie cruciaal

Lewis Hamilton - Mercedes AMG F1 Team
Lewis Hamilton - Mercedes AMG F1 Team
In China kunnen de teams voor het eerst dit seizoen beschikken over de zachte band van Pirelli, die wel heel snel is over één ronde maar ook zeer snel slijt. Het was dan ook niet verrassend dat de meeste coureurs ervoor kozen om in elk deel van de kwalificaties pas op het einde één snelle ronde te rijden. Hamilton bleek daarin uiteindelijk het sterkst, al moet gezegd dat zowel Button als WK-leider Vettel met het oog op de race kozen voor de medium-band. Zij starten morgen respectievelijk vanop de 8e en 9e plaats maar zullen dus pas later de pits moeten opzoeken voor nieuw rubber.
  • De Swert Opticiens
Voor Lewis Hamilton is het de eerste pole bij zijn nieuwe team Mercedes dat met Nico Rosberg op de vierde startplaats een degelijke prestatie neerzette. Rosberg wordt geflankeerd door de beide Ferrari's, met de derde stek voor Alonso, die dit seizoen pas voor het eerst sneller was dan zijn Braziliaanse teamgenoot Massa. Naast Hamilton op de eerste rij vinden we de Lotus van Kimi Raikkonen die het uitstekend deed tijdens de openingsrace in Australië maar dan in Maleisië wat leek terug te vallen. Zijn teamcollega Grosjean start als zesde vlak voor de Toro Rosso van Ricciardo die een puike prestatie neerzette. Minder goed was de prestatie van Sergio Perez die er alweer niet in slaagde in zijn McLaren door te stoten naar Q3 en zodoende pas als 12e de race zal mogen aanvatten.
 
Pechvogel van de dag was Mark Webber die zijn auto tijdens Q2 door een probleem met de brandstoftoevoer langs het circuit moest achterlaten; de Australiër zal zodoende pas vanop plaats 14 aan de race  mogen beginnen. Webber vreest zelfs dat hij achteraan zal moeten starten indien de stewards er door het probleem niet in slagen de reglementaire één liter brandstof ter controle uit de tank te halen.

Jean-Eric Vergne verging het niet veel beter, hij hypothekeerde zijn kansen op een goede startplaats door in zijn snelste rondje in Q2 de linkervoorband te blokkeren bij het aanremmen voor de hairpin. Dit seizoen was men er bij Williams nog niet in geslaagd om met beide auto's door te stoten naar Q2 en ook deze keer kwam de Finse rookie Valtteri Bottas niet verder dan de 17e tijd. Nog altijd één plaats beter dan die andere rookie Gutierrez bij Sauber die zijn teamgenoot Hulkenberg wel zag doorstoten tot de top 10.
 
Ondanks de voorspelling op een warme, droge race zou de bandenstrategie wel eens heel cruciaal kunnen zijn tijdens de wedstrijd van morgen die om 9u onze tijd van start gaat.

Update 13u: Mark Webber zal de wedstrijd morgen aanvatten vanaf de laatste positie. De Australiër had niet de verplichte hoeveelheid brandstof in zijn tank zitten.

Uitslag kwalificaties:

01. Lewis Hamilton - Mercedes - 1:34.484
02. Kimi Raikkonen - Lotus - 1:34.761
03. Fernando Alonso - Ferrari - 1:34.788
04. Nico Rosberg - Mercedes - 1:34.861
05. Felipe Massa - Ferrari - 1:34.933
06. Romain Grosjean - Lotus - 1:35.364
07. Daniel Ricciardo - Toro Rosso - 1:35.998
08. Jenson Button - McLaren - 2:05.673
09. Sebastian Vettel - Red Bull - geen tijd
10. Nico Hulkenberg - Sauber - geen tijd
11. Paul Di Resta - Force India - 1:36.287
12. Sergio Perez - McLaren - 1:36.314
13. Adrian Sutil - Force India - 1:36.405
14. Mark Webber - Red Bull - 136.679
15. Pastor Maldonado - Williams - 1:37.139
16. Jean-Eric Vergne - Toro Rosso - 1:37.199
17. Valtteri Bottas - Williams - 1:37.769
18. Esteban Gutierrez - Sauber - 1:37.990
19. Jules Bianchi - Marussia - 1:38.780
20. Max Chilton - Marussia - 1:39.537
21. Charles Pic - Caterham - 1:39.614
22. Giedo Van Der Garde - Caterham - 1:39.660


Tekst: Arne Simons - Foto: Mercedes Benz



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons