van der Horst

Haspengouwslalom: Nabeschouwing van de organisatoren

Niettegenstaande men nog steeds dient rekening te houden met de coronacrisis kon de Haspengouwslalom wel doorgaan. Dat was een hart onder de riem voor de vele deelnemers en adepten van de slalom sport.
Traditioneel is het 1500 meter lange parcours op de industriezone Roosveld snel, ja zelfs zeer snel. Een lichte glooiing, een klim zo u wil, naar het keerpunt waarna het razendsnel terug naar beneden gaat naar het technische gedeelte aan de andere kant van het parcours. Enkele toppers bleven aan de kant voor deze eerste slalom in bijna twee jaar tijd. Geen Albert Draelants, ziek aan de kant, en geen Jelrik Suffeleers in de snelle Suzuki Capuccino. Verder een nieuwe
wagen voor de nog steeds regerende kampioen (van 2019 dus) Dominique Van Kerckhove. Dirk Smets migreerde naar de Renault Clio RS van Jos Bronckart en dat alles zette de wedstrijd een beetje open.

Maar zekerheden bestaan nog want het was de ouwe, trouwe en nog steeds knalgele Peugeot 104 van Bernard Wilmet die in de eerste reeks de snelste tijd liet optekenen. Jos Bronckart met de pk-zwangere Clio “JBR” ging in de achtervolging maar tikte wel een poort en moest zich tevreden stellen met een tweede chrono.

De tweede reeks werd meteen op het scherp van de snede gereden. Jos Bronckart werkte met de Clio het parcours sneller af dan Bernard Wilmet, de spoedarts uit Wallonië. Hij moest, ondanks een foutloze reeks, vaststellen dat hij met de krachtige Renault moest rekening houden. Ook Dirk Smets had nu het rechterpedaal gevonden en reed met de Clio JBR naar een knappe derde tijd.

Van een eventuele vierde reeks werd afgezien en dus zou de derde reeks de beslissing brengen. Het werd opnieuw een foutloze run voor Bronckart want de tegenaanval van Wilmet eindigde met een tik van de Peugeot 104 tegen een poortje en dus lag de uitslag vast. De eindzege in de deze zevende Haspengouwslalom ging heel knap naar de man uit Gingelom voor Bernard Wilmet en Dirk Smets, die de wagen deelt met Bronckart.

Frederick De Clercq plaatste de gloednieuwe Citroën Saxo aan de voet van het podium en werd daarbij gevolgd door Dominique Van Kerkhove, zijn spitsbroeder van AC Medina. Sterke prestatie ook van Patrick Becarren, die met de Abarth 112 de standaardklasse won op een negende plaats algemeen. Kijken we dan nog even naar een verre 31ste plaats want daar vinden we nieuw talent. Yenthe Francken reed er met een bescheiden Citroën C3 naar de zege in de promotieklasse, de klasse voorzien voor de nieuwelingen en de mensen met weinig competitie-ervaring.

Nog steeds in het hart van velen

Tijdens een korte wandeling door het wagenpark viel het op hoeveel slalomwagens op de linkerachterruit nog steeds de herinnering meedroegen aan Erik Tastenoy. Ook na 3 jaar denken heelwat slalomrijders terug aan de man van Zavelenborre als het boegbeeld van slalommend Vlaanderen en Wallonië. 

Jos Bronckart, winnaar Haspengouwslalom

“Normaal reed ik niet mee omdat ik met vakantie was in Frankrijk. Maar deze wedstrijd wilde ik toch niet overslaan. Ik ben fier op deze zege maar je moet De Clercq en Van Kerckhove nooit onderschatten. Die heren weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn. Of het nu een Volkswagen Polo of een andere wagen is, ze zijn altijd zeer snel.”

Frederick De Clercq, vierde in de Haspengouwslalom

“De wedstrijd was onmiddellijk al een succes. Er is een groot verschil in vergelijking met de Volkswagen Polo waarmee Dominique kampioen werd. Deze wagen is veel agressiever. Er kropen al 400 werkuren in de wagen maar deze Saxo heeft potentieel. Het is een bruikbare basis om verder op te bouwen. Enkel nog wat aanpassingen qua uitlijning en dergelijke.”

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op donderdag 15 juli 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons