van der Horst

Historics en Youngtimers opnieuw gesplitst en turbo’s voor de Youngtimers

Start BHC-BYC 24HZolder
Start BHC-BYC 24HZolder
De kalender van BRAVO voor 2014 begint stilaan gevuld te raken, maar alles is nog onder voorbehoud. Twee belangrijke beslissingen zijn in ieder geval reeds gekend. Enerzijds worden de Historics en de Youngtimers opnieuw opgesplitst en rijden deze telkens twee manches per raceweekend, terwijl we anderzijds vanaf volgend jaar turbomotoren aan de start kunnen zien bij de Youngtimers met een cilinderinhoud tot 2 liter waarbij er reeds een homologatie bestaat.
Historics 2013
Historics 2013
Opnieuw aparte races dus voor de Historics en de Youngtimers, al zullen tijdens de Spa Summer Classic alleen de Historics aan hun trekken komen gezien dit weekend alleen is voorbehouden voor Historics tot een bepaald bouwjaar. De Youngtimers daarentegen zullen ter compensatie ook een weekend apart rijden en dit zal hoogstwaarschijnlijk plaats vinden begin april in Spa. Tijdens de andere weekends die (voorlopig en onder voorbehoud) op de kalender staan, zullen de beide kampioenschappen actief zijn in hetzelfde weekend, maar uiteraard wel aparte wedstrijden betwisten. Deze weekends zijn voorlopig het Zolder New Race Festival en de 24 Hours of Zolder. Verder is er nog de traditionele uitstap richting de Nürburgring en een nog te bepalen weekend. Zodoende zullen de piloten uit de beide kampioenschappen elk minstens vijf weekends of tien manches betwisten.

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Een ander belangrijke verandering is dat turbo’s vanaf 2014 zijn toegelaten, maar dan alleen bij de Youngtimers (vanaf 1997 tem 1990) en voor wagens met een maximale cilinderinhoud van 2000 cc. Wagens die nooit zijn gehomologeerd met een turbo moeten atmosferisch blijven rijden. Alles blijft dus strikt binnen de FIA homologatie. Dit opent de poort richting wagens zoals de Renault 5 Turbo, Renault 19 & 21 Turbo, Ford Sierra Cosworth, Peugeot 309 turbo, enz.

Van Rompuy versus Van Elderen
Van Rompuy versus Van Elderen
De beide kampioenschappen zullen in de loop van het seizoen versterking krijgen van buitenlandse kampioenschappen waaronder Duitsland en Nederland. We zagen dit reeds op de Nürburgring tijdens de laatste manche van het seizoen 2013 waardoor de Youngtimers een knap deelnemersveld op de piste brachten. Verder is er ook op financieel vlak goed nieuws, want Norkring blijft ook komend seizoen de hoofdsponsor van de beide kampioenschappen en zal de accommodatie in de paddock verbeteren.



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Historic Cup op vrijdag 29 november 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons