van der Horst

Hockenheim: Timo Glock lukt maidenzege - BMW wint merkentitel

Timo Glock: zege in debuutjaar
Timo Glock: zege in debuutjaar
DTM-rookie Timo Glock pakte na een erg gesmaakte want doornatte regenfinale een eerste zege. Uitblinker in deze te gekke race evenwel was de als 21ste gestarte Roberto Merhi. De jonge Mercedes-rijder rukte spijts een drive through op naar een totaal onverhoopte tweede plaats voor Bruno Spengler die ook in de DTM-eindstand derde wordt. BMW deed zondag collectief beter dan Audi en behoudt zodoende de merkentitel. Audi Team Phoenix wint mede een knappe vijfde stek van Molina het teamkampioenschap.

Mercedes kreeg na de dramatische kwalifikatie van gisteren waar het om vroeg: regen. Die leverde zoals verwacht een heel ander wedstrijdbeeld op waarbij stuurmanskunst en vanzelfsprekend de juiste strategie doorslaggevend bleken.

Startgrid
Startgrid
De start zag polesitter Bruno Spengler de leiding behouden voor Priaulx, Molina en de minder goed weggekomen Werner. Augusto Farfus daarentegen had een blitsstart die de als tiende van start gegane Brazilaan vijf plaatsen winst opleverde. Merkgenoot Glock van zijn kant verloor dan weer heel wat plaatsen en tikte in een poging om het verloren terrein goed te maken... Farfus in de tweede bocht in de rondte.

Miguel Molina: knappe vijfde plaats
Miguel Molina: knappe vijfde plaats
Ook kampioen Mike Rockenfeller deelde hierbij in de klappen, wist zijn stuurinrichting licht geraakt en zou net zo min als Farfus nog in het stuk voor komen. Glock werd voor zijn vergrijp niet bestraft, in tegenstelling tot Roberto Merhi die wegens een vroegstart een drive through kreeg aangesmeerd. Nadat zowel Werner als Glock opnieuw aan Molina waren voorbijgegaan vonden we vooraan dus het zelfde, initiële BMW-kwartet terug.


Mattias Ekström - Audi RS5 DTM
Mattias Ekström - Audi RS5 DTM
Na tien ronden houdt het op met regenen en is Glock inmiddels voorbij Werner en Priaulx naar P2 gesneld. De rijlijnen drogen op vanaf dan viert de strategie hoogtij. Sommigen waaronder Marco Wittmann opteren voor een vroege stop. Anderen, zoals leider Spengler, blijven nog enkele ronden langer buiten maar finaal blijkt een bijzonder late eerste bandenstop waarvoor enkel Timo Glock, Mattias Ekström, Daniel Juncadella en de inmiddels reeds flink opgerukte Roberto Merhi opteren, de juiste strategie. Een deel van de baan gaat drogen, weliswaar niet genoeg om slicks te schoeien, wellicht door het reeds meer afgesleten profiel van hun regenbanden rijgt laatstgenoemd viertal wel rondetijden aan elkaar die ver onder de chrono's blijven van  de concurrentie die wel al  verse rubbers hadden geschoeid, virtueel leider Spengler incluis.

Daniel Juncadella - Mercedes AMG C-Coupé
Daniel Juncadella - Mercedes AMG C-Coupé
Timo Glock leidt na 27 ronden (virtueel) de dans voor Mattias Ekström, tot de Zweed door een al te optimistische aanval van achtervolger Daniel Juncadella in de rondte gaat. Merhi profiteert en pikt Ekström's tweede plaats in; Juncadella,die net als Merhi voor een sterke inhaalrace tekende, wordt bestraft met een drive through en zal pas tiende eindigen.


Roberto Merhi - Mercedes AMG C-Coupé
Roberto Merhi - Mercedes AMG C-Coupé
In het peloton waar we racelang op alle niveau's deur-aan-deur-duels noteren, wagen sommigen zich op slicks maar dit blijkt tot het vallen van de vlag te voorbarig. Nadat Merhi, en een ronde later ook Glock eindelijk nieuwe regenbanden hebben geschoeid, komen beiden voor Bruno Spengler de baan op, met de Spanjaard als leider. Glock puurt evenwel meer grip uit zijn tweede setje dan Merhi,  herovert de leiding en neemt afstand. Nadat ook de volledige top 10  kort voor het sluiten van het pitvenster een tweede maal is gestopt voor regenbanden, blijkt Merhi opnieuw sneller maar dat verandert niks meer aan de rangorde.

Timo Glock - Team MTEK
Timo Glock - Team MTEK
Timo Glock wint dus voor het eerst sinds 2007 nog eens een race, een opsteker ook voor het debuterende BMW Team MTEK van onze Noorderbuur Ernest Knoors. Glock klimt door zijn zege in één klap van zestien naar negen in de eindstand. Voormalig F3 Euroseries-kampioen Roberto Merhi lukt met zijn tweede stek zijn beste resultaat sinds hij in 2012 in het DTM debuteerde. De intrinsiek snelle Spaanse youngster die  na een rist bedenkelijke en niet zelden ondoordachte maneuvers toch een negatieve reputatie had opgebouwd, redt hiermee mogelijk zijn zitje voor 2014.

BMW-sportbaas Jens Marquardt tevreden met merkentrofee
BMW-sportbaas Jens Marquardt tevreden met merkentrofee
Bruno Spengler tikt als derde aan, wat hem in de eindstand een identiek resultaat oplevert, ten koste van  Vietoris, Wickens en Paffett. Mattias Ekström finisht als vierde en is hiermee  in Hockenheim de best geklasseerde Audi-vertegenwoordiger voor een sterk rijdende Miguel Molina die er tot dusver een erg bescheiden seizoen had op zitten. De Zweed en de Spanjaard scoren als enigen punten voor Audi, waardoor het merk uit Ingolstadt niet kan verhinderen dat BMW zijn merkentitel verlengt.

Augusto Farfus v. Gary Paffett: geen cadeau's...
Augusto Farfus v. Gary Paffett: geen cadeau's...
Kampioen Rockenfeller eindigt buiten de punten maar Molina's vijfde plaats levert het Audi Sport Team Phoenix van Ernst Moser probleemloos de titel in het teamkampioenschap op. Het Belgische BMW Team RBM pakt in Hockenheim immers geen punten. Pechvogel Farfus strandt na zijn akkefietje bij de start met merkgenoot Glock  op de elfde plaats, Joey Hand eindigt het seizoen met een magere twintigste stek. Een seizoenslot in mineur dus voor het team van Bart Mampaey dat er niettemin, hoeft het gezegd, een beresterk seizoen heeft op zitten met drie overwinningen en twee tweede plaatsen aan de eindmeet van zowel het rijders- als teamkampioenschap.


Uitslag DTM-finale Hockenheim:

01. T. Glock (MTEK-BMW) 41 ronden in 1:16:44.053 
02. R. Merhi (HWA-Mercedes) +2.787 
03. B. Spengler (Schnitzer-BMW) +10.120
04. M. Ekström (Abt-Audi-Sportsline) +11.365 
05. M. Molina (Phoenix-Audi) +15.619 
06. A. Priaulx (RMG-BMW) +20.922 
07. C. Vietoris (HWA-Mercedes) +30.466 
08. D. Werner (Schnitzer-BMW) +31.276 
09. G. Paffett (HWA-Mercedes) +37.027 
10. D. Juncadella (Mücke-Mercedes) +37.246 
11. A. Farfus (RBM-BMW) +44.516 
12. J. Green (Abt-Audi-Sportsline) +44.811
13. T. Scheider (Abt-Audi-Sportsline) +45.503 
14. A. Tambay (Abt-Audi-Sportsline) +48.966
15. E. Mortara (Rosberg-Audi) +1:06.528
16. M. Rockenfeller (Phoenix-Audi) +1:14.060
17. P. Wehrlein (Mücke-Mercedes) +1:19.961
18. R. Wickens (HWA-Mercedes) +1:34.478
19. M. Tomczyk (RMG-BMW) +1:59.697 
20. J. Hand (RBM-BMW) +1 ronde 

DNF
M. Wittmann (MTEK-BMW) op 4R
F. Albuquerque (Rosberg-Audi) op 40R

Eindstand DTM-kampioenschap 2013:

Mike Rockenfeller
Mike Rockenfeller

01. M.Rockenfeller 142p
02. A.Farfus 116
03. B.Spengler 82 
04. C.Vietoris 77
05. R.Wickens 70 
06. G.Paffett 69 
07. M.Ekström 68
08. M.Wittmann 49 
09. T.Glock 40 
10. T.Scheider 37
11. J.Green 35
12. J.Hand 32 
13. D.Werner 30
14. A.Tambay 30 
15. R.Merhi 26 
16. D.Juncadella 21 
17. M.Molina 19 
18. F.Albuquerque 12 
19. M.Tomczyk 10
20. A.Priaulx 10 
21. E.Mortara 3
22. P.Wehrlein 3

Eindstand Team-kampioenschap DTM 2013:

01. Audi Sport Team Phoenix - Mike Rockenfeller / Miguel Molina 161p 
02. BMW-Team-RBM - Joey Hand / Augusto Farfus 148p 
03. STIHL / AMG Mercedes - Christian Vietoris / Robert Wickens 147p
04. BMW-Team-Schnitzer - Bruno Spengler / Dirk Werner 112p
05. Audi Sport Team Abt Sportsline - Mattias Ekström / Jamie Green 103p 
06. EURONICS / THOMAS SABO Mercedes AMG - Gary Paffett / Roberto Merhi 95p 
07. BMW Team MTEK - Timo Glock / Marco Wittmann 89p 
08. Audi Sport Team Abt - Timo Scheider / Adrien Tambay 67p 
09. Stern / AMG Mercedes - Daniel Juncadella / Pascal Wehrlein 24p
10. BMW Team RMG - Martin Tomczyk / Andy Priaulx 20p
11. Audi Sport Team Rosberg - Filipe Albuquerque / Edoardo Mortara 19p


Eindstand Merken-kampioenschap DTM 2013:

1. BMW 369 punten 
2. Audi 347 punten 
3. Mercedes-Benz 266 punten



Foto's: Audi, BMW & Mercedes




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 20 oktober 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons