van der Horst

Hockenheim: Allereerste zege voor Wittmann en BMW M4

Start - Hockenheim
Start - Hockenheim
De gloednieuwe BMW M4 DTM heeft in de handen van Marco Wittmann al bij zijn debuutwedstrijd de zege binnengehaald. De Duitser pakte hiermee ook zijn eerste overwinning in de DTM in een race die dankzij het nieuwe reglement voor spannende duels op de baan zorgde. Audi leek vandaag sterker voor de dag te komen dan BMW maar kon door een lekke band voor Edoardo Mortara en een inschattingsfout van Mattias Ekström geen aanspraak maken op de zege.
  • Powercars
Eerste zege voor Wittmann
Eerste zege voor Wittmann
Vanaf dit seizoen is er in de DTM nog slechts één verplichte pitstop waarbij de piloten één zachte bandenset ter beschikking krijgen die ze weliswaar minder dan de helft van de duur van de wedstrijd mogen gebruiken. De ingenieurs van de verschillende teams bedachten verscheidene strategieën, zo startte ongeveer de helft van de wagens op de zachte band terwijl de rest meer heil zag in de hardere bandensoort. Het verschil tussen beide compounds was groot en zorgde tot vreugde van het talrijke publiek voor diverse duels op de baan.

Start van de openingsmanche in Hockenheim
Start van de openingsmanche in Hockenheim
Opvallend in de beginfase was wel dat de Mercedessen op de zachte bandensoort de grootste moeite hadden om de Audi's en BMW's op de tragere harde compound te passeren. Een teken aan de wand want ook tijdens de kwalificatie was Mercedes al niet vooruit te branden. Marco Wittmann zag bij de start merkgenoot Bruno Spengler voorbij komen maar nam al snel terug zijn tweede positie in en zette zelfs de aanval in op leider Tambay. De zoon van ex-F1 piloot Patrick Tambay bood weinig tegenstand voor wat later de beslissende inhaalbeweging van de wedstrijd zou worden.

Vreugde bij Wittmann en Team RMG
Vreugde bij Wittmann en Team RMG
Audi hield troefkaarten Ekström en Mortara klaar voor het einde door hen pas tijdens de verplichte pitstop van zacht rubber te voorzien. Edoardo Mortara reed echter kort na zijn bandenwissel lek, iets wat we tegenwoordig in de DTM niet vaak meer zien. Merkgenoot Ekström zette voor het merk uit Ingolstadt een sterke tweede wedstrijdhelft neer maar kon Wittmann niet meer bedreigen voor de zege omdat hij bizar genoeg bij het inhalen van teamgenoot Tambay enkele van de flapjes op de neus van zijn wagen beschadigde en de aerodynamica zo in de war stuurde. Audi zag zich wel getroost dat ze posities twee tot en met vier binnenhaalden want ook regerend kampioen Mike Rockenfeller kwam goed terug vanop zijn elfde startplaats.

Marco Wittmann - BMW M4 DTM
Marco Wittmann - BMW M4 DTM
Augusto Farfus, uitkomend voor het Belgische RBM-team van Bart Mampaey, leek op weg naar een zesde plaats toen hij in de laatste ronde nog de aanval inzette op Timo Scheider. Hij slaagde in zijn opzet maar beide wagens gingen zo breed bij dat maneuver dat zowel de BMW van Spengler als die van Tomczyk konden profiteren en erlangs gingen. Onze landgenoot Maxime Martin, ook in een BMW, kende een minder goede race. Hij verloor veel tijd toen het linkervoorwiel niet goed bevestigd werd tijdens de pitstop en zijn team hem toch liet vertrekken. Gelukkig kon hij na slechts luttele meters alweer stoppen maar hij hield daarbij wel de Mercedes van de Spanjaard Daniel Juncadella op. Een race om te vergeten dus voor onze landgenoot die ook nog eens een drive trough penalty diende af te werken door de fout van zijn team.

--- Uitslag DTM Race 1: Hockenheim ---

Foto's: BMW AG, DTM




Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 4 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons