van der Horst

Hockenheim: Bart Mampaey: "Geen punten maar leerrijke race"

Bart Mampaey
Bart Mampaey
Het Belgische BMW Team RBM bleef puntenloos na afloop van de DTM-openingsrace op een zonovergoten Hockenheimring. Maxime Martin (11de) en Bruno Spengler (12de) vielen net buiten de top tien, terwijl RMR-rijder Tom Blomqvist reeds na twee ronden kansloos was nadat hij door Robert Wickens werd ge-Tboned. Teambaas Bart Mampaey had het gevoel dat er meer in zat maar stelt veel geleerd te hebben van deze wedstrijd.
Maxime Martin
Maxime Martin
"Zonder dat probleem bij zijn pitstop denk ik dat Maxime op P8 had kunnen eindigen. Zijn pitlanetijd lag zo'n vier seconden boven die van de RMR-crew en van Bruno Spengler als gevolg van een defect - want te zwak gefabriceerd - standaard onderdeel waardoor de wielmoer vastliep. Tactisch klopte het ogenblik van de pitstop, want Max kwam nog altijd voor Wittmann en René Rast weer op de baan, maar door een incident in bocht 6 (met Wittmann - n.v.d.r.) verspeelde hij twee plaatsen. Met een probleemloze pitstop was hij buiten schot gebleven en was dit voorval ook niet gebeurd. Ook Bruno (Spengler) deed het goed, maar jammer genoeg leverde hem dit evenmin punten op. Ik heb inderdaad het gevoel dat er meer in zat, maar dat het er niet is uitgekomen, da's jammer."

"Anderzijds hebben we veel opgestoken van deze wedstrijd. Een voorbeeld? Door het verbod op bandenwarmers wordt er op koude banden buitengereden en nu hebben we eindelijk antwoord op de vraag of je je op koude rubbers kan verdedigen tegenover iemand die met banden op temperatuur komt aanzetten. Het hangt uiteraard van de lay-out van de omloop af, maar hier in Hockenheim wordt zo'n koude band performant vanaf bocht 8. Dit zijn dingen die je meeneemt bij het bepalen van toekomstige strategieën zie je."

"Radioverkeer naar de rijders is voortaan verboden, da's op zich geen groot probleem, wél het tijdstip waarop de reglementswijziging aan de teams werd meegedeeld: amper een week voor de start van het seizoen. Bovendien is het pitbordgebruik ook nog eens gereglementeerd. Het is moeilijk om daar optimaal op in te spelen, maar ik denk dat het ons gelukt is."

"We hebben vandaag ook voor het eerst gezien in welke mate de nieuwe banden slijten. Bij tests waarbij hooguit een handvol auto's rijden en de omloop er als het ware maagdelijk bij ligt, is dit moeilijk in te schatten. Vandaag, met 18 wagens en andere series die een rubberlaag op de baan legden, krijgen we een beter beeld van de degradatie die logischerwijs milder is. En zo zijn er dit jaar nog veel nieuwe parameters."

Wat de zondagrace brengt? Het veld wordt nog meer samengedrukt doordat alle Mercedes' er op basis van de kwalificatie 5 kg bij krijgen en zowel BMW als Audi 5 kg minder; tien kilogram maakt een verschil van 17 honderste en dat leidt op de grid tot verschuivingen, reken maar. Het blijft heel moeilijk om voorspellingen te doen, maar ik hoop dat we met meer dan één auto in de punten kunnen rijden en zo een goed gevoel kunnen meenemen. Het weerbericht houdt het overigens op 60% kans op regen voor de zondagrace, benieuwd wat dit in de eerste bocht zou geven nu ook de regenbanden niet meer opgewarmd mogen worden."

Foto's: Hans van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 7 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim DTM.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons