van der Horst

Hoe verliep de gezamenlijke LMDh test op Road Atlanta?

BMW M LMDh en Acura ARX-06 LMDh
BMW M LMDh en Acura ARX-06 LMDh
Afgelopen week was er nog veel animo op Road Atlanta. Niet alleen de ontmantelingsactie na Petit Le Mans vond er plaats, maar er werd ook drie dagen lang getest. Acura, BMW en Cadillac zakten af naar Brasselton, Georgia, om hun nieuwe LMDh voor een driedaagse gezamenlijke test op het befaamde circuit. Zo verliep het voor de drie merken.
  • Powercars
Acura: vroegtijdige aftocht
Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06 LMDh
Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06 LMDh
Tijdens de testen liet de grote man van HPD, David Salters, aan Sportscar365 ontvallen dat het merk nog een lange weg te gaan heeft. Voorheen werd de wagen getest oftewel in Frankrijk oftewel op een testcircuit. Road Atlanta was hun eerste circuit waar IMSA een race op organiseert. Helaas kwamen de testdagen voor de Amerikaanse tak van Honda vroegtijdig tot een einde. Nadat Tom Blomqvist al problemen kende nadat een component in de achterophanging faalde, crashte Matt McMurry op woensdag. Hierdoor mocht Acura al vroegtijdig beginnen inpakken en verder werken met de data die tot dan vergaard werd.
BMW: eerste goede dag
BMW M LMDh
BMW M LMDh
Voor BMW was het een race tegen de klok nog voor men afzakte richting Road Atlanta. De M LMDh crashte namelijk op Watkins Glen een week voordien. Toen had de wagen zelfs schade aan het chassis opgelopen bij de crash in wisselende weersomstandigheden en Maurizio Leschiutta noemde het zelfs een mirakel dat men aan de testen kon deelnemen. Daarenboven verliep het op maandag voor het eerst vlot, waardoor men zeer tevreden was met wat er bereikt werd. De wagen hield het ook vol tot woensdag en BMW keerde terug huiswaarts met waardevolle informatie.
Cadillac: moeilijke start
Cadillac V-LMDh
Cadillac V-LMDh
Cadillac trok met zowel Action Express Racing als Chip Ganassi Racing naar de testdagen, maar voor het ene team liep het al wat beter dan voor het andere. Terwijl AXR al zijn rondjes kon afmalen, moest CGR wachten tot maandag in de namiddag op onderdelen voor de wagen. Hierdoor verloor men wel kostbare tijd, al kon men de overige dagen zonder al te veel problemen afwerken. Zelfs Alexander Sims, nieuweling bij Cadillac, was vrij snel weg met de nieuwe wagen, wat dus positief is voor de Amerikaanse constructeur.

Grootste afwezige was Porsche, dat opteerde om hun eigen programma af te ronden in plaats van deel te nemen aan de test met de overige drie constructeurs. Nu staat er nog een training volgende maand gepland, ditmaal op Daytona International Speedway.

Ondertussen liet Cadillac al weten dat het niet meer zal rekenen op Kamui Kobayashi en Mike Conway vanaf volgend jaar. De piloten staan onder contract bij Toyota en gezien vanaf 2023 de Amerikaanse constructeur hun concurrent wordt kunnen ze niet verder met Cadillac. Dat terwijl Brendon Hartley wel nog in IMSA, meer bepaald tijdens de Rolex 24, aanwezig zal zijn. Al kruipt de Nieuw-Zeelander achter het stuur van een Acura, en gezien zij niet aanwezig zullen zijn in het FIA WEC, wordt er ook geen probleem gemaakt bij deze overgang.

Tot slot maakte BMW ook bekend dat nieuwbakken DTM-kampioen Sheldon van der Linde en Marco Wittmann het veld zullen vervoegen tijdens zowel de Rolex 24 en de 12 Hours of Sebring. Beiden zullen ingezet worden als extra piloot voor de endurance-rondes naast Connor de Philippi, Nick Yelloly, Augusto Farfus en Philpp Eng. Ook Colton Herta werd al genoemd als extra piloot voor de seizoensopener in Daytona. Als dit het geval is, moet de Beierse constructeur nog maar één piloot bevestigen voor eind januari.

Foto's: IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op dinsdag 11 oktober 2022.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons