van der Horst

Hoe wordt u even snel als Thibaut Courtois? - Deel 2

F1 2019
F1 2019
Het was een bijzonder opmerkelijk bericht op toonaangevende nieuws- en sportsites enkele weken geleden: "Thibaut Courtois klopt Stoffel Vandoorne in een virtuele F1-race." Onze nationale doelman deed online inderdaad beter een gewezen Formule 1-rijder, die op dat ogenblik weliswaar amper ervaring had in die specifieke discipline. Maar als een doelman toptijden kan neerzetten op F1 2019, kan u dat dan ook?
In het eerste deel bespraken we de passie van Thibaut Courtois voor het simracen. We stelden u ook gerust dat duur materiaal geen voorwaarde hoeft te zijn om op een degelijke manier online (of offline) te racen. En dan is het nu tijd om uw virtuele raceoverall aan te trekken en de spreekwoordelijke motor te starten...

Aan de slag

De dynamische rijlijn toont waar u moet remmen op basis van uw snelheid
De dynamische rijlijn toont waar u moet remmen op basis van uw snelheid
Als beginner raden we aan alle hulpmiddelen die de software aanbiedt te gebruiken. Een circuit als de Red Bull Ring is perfect om de kneepjes van het vak te leren. De dynamische rijlijn toont niet alleen de snelste route, maar ook de rempunten en wanneer u weer op het gas kan gaan. Met de nodige aanleg zou die optie al na enkele ronden uitgeschakeld moeten worden. Daarnaast bestaat er immers ook de remhulp (niet te verwarren met ABS), waardoor u op de hoogste stand zelfs nooit het rempedaal hoeft aan te raken. 

Probeer echter zo snel mogelijk referenties te vinden voor die rempunten: borden, curbstones, gebouwen... Vertrouw niet op schaduwen op het circuit, want die kunnen uiteraard plots verdwijnen als de zon zich achter de wolken verstopt. Na verloop van tijd zal u leren om die rempunten aan te passen aan de omstandigheden: niet alleen het weer, maar ook het bandentype, de hoeveelheid benzine, enzovoort. Een belangrijke tip: haal tijdens de kwalificatie alles uit de kast maar bouw een kleine marge in tijdens de wedstrijd. Remmen doe je beter iets te vroeg dan iets te laat! Uiteindelijk kan de remhulp teruggeschroefd worden (van hoog naar gemiddeld, naar laag en tot slot uitgeschakeld) en gaat u volledig zelfstandig in de ankers.

Sommige stuurwielen komen zelfs met een H-versnellingsbak, maar de paddles blijven de beste optie
Sommige stuurwielen komen zelfs met een H-versnellingsbak, maar de paddles blijven de beste optie
Verken zeker en vast ook andere circuits, maar probeer terug te keren naar een vertrouwde omgeving - of dat nu bijvoorbeeld de Red Bull Ring of Spa is - om een stap verder te gaan. En die volgende stap is: manueel schakelen. Acht versnellingen lijkt een hele aanpassing ten opzichte van uw vijfbak, maar dat is echt slechts een kwestie van tijd. Probeer eerst en vooral na enkele verkenningsronden te bepalen en te memoriseren in welke versnelling de verschillende bochten aangesneden worden, maar ook in welke versnelling u bij elke bocht aankomt. Zo weet u precies hoeveel keer er moet teruggeschakeld worden, zonder dat het nodig is om zich te focussen op het getal rechts onderaan in beeld. F1 2019 biedt trouwens een optie die adviseert welke versnelling optimaal is, een handig hulpmiddel bij onzekerheid, al vormt dat geen absolute garantie op de beste keuze.

Hoog tijd om op te schakelen!
Hoog tijd om op te schakelen!
Onderaan in beeld geeft F1 2019 een indicatie wanneer u best opschakelt. Pas wanneer na de vier rode lampjes ook de vier paarse lampjes een voor een beginnen te branden, is het ideale moment aangebroken om een versnelling hoger te gaan. Dat ideale moment vinden op gevoel zal misschien enige tijd vragen, maar het is wel belangrijk: te vroeg schakelen betekent snelheidsverlies, te laat schakelen heeft dezelfde gevolgen... en bovendien wordt de motor en de versnellingsbak mogelijk beschadigd, een belangrijk gegeven in de carrièremodus. Ook terugschakelen houdt risico's in, maar u kan er vooral veel tijd mee winnen of een geslaagde inhaalactie mee opzetten. Door relatief agressief terug te schakelen remt de auto immers op de motor en kan er dus iets later geremd worden dan met een automatische versnellingsbak.


Zo, dat is voldoende informatie om u enkele uren lang te kunnen uitleven. Maar niet getreurd, morgen gaan we door met onze missie en proberen we van u een echte online pro te maken...

Foto's: Codemasters, Logitech



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Simracing op zondag 12 april 2020.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons