van der Horst

Hoe wordt u even snel als Thibaut Courtois? - Deel 3

Leer de kneepjes van het vak op F1 2019
Leer de kneepjes van het vak op F1 2019
Het was een bijzonder opmerkelijk bericht op toonaangevende nieuws- en sportsites enkele weken geleden: "Thibaut Courtois klopt Stoffel Vandoorne in een virtuele F1-race." Onze nationale doelman deed online inderdaad beter een gewezen Formule 1-rijder, die op dat ogenblik weliswaar amper ervaring had in die specifieke discipline. Maar als een doelman toptijden kan neerzetten op F1 2019, kan u dat dan ook?
  • Prospeed Competition
In het tweede deel van deze reeks leerden we u omgaan met de ideale rijlijn, het zoeken van rempunten en manueel schakelen. We richten ons vervolgens vooral op het voetenwerk...

Tijd voor het echte werk

We zijn er dus bijna, maar de laatste loodjes wegen zoals altijd het zwaarst. Voor de twee laatste hindernissen raden we aan over pedalen te beschikken die voldoende weerstand bieden - en dus van een zekere kwaliteit zijn - want tractiecontrole en ABS uitschakelen is zo goed als onmogelijk wanneer niet aan die voorwaarde voldaan wordt. Wie zich toch geroepen voelt om de uitdaging aan te gaan, kan proberen de tractiecontrole uit te schakelen.

Sebastian Vettel - Ferrari SF1000
Sebastian Vettel - Ferrari SF1000
De belangrijkste tip voor uw notitieboekje is het gaspedaal geleidelijk induwen, tenzij u ambities koestert om driftkoning van het jaar te worden. Een handig mikpunt voor het beginpunt van de acceleratie is de apex van de bocht, al hangt dat natuurlijk af van wat er nadien volgt: een lang recht stuk, of net opnieuw een bochtencombinatie? In het geval van een recht stuk, moet er iets vroeger geremd worden, met de bedoeling zoveel mogelijk snelheid mee te nemen uit de bocht. Zo vroeg mogelijk snelheid maken is dus de opdracht.

Ook bijzonder belangrijk is het om het stuurwiel zo spoedig mogelijk recht te krijgen. Pas dan kan de motor zijn paarden pas echt op een efficiënte manier kwijt. In F1 2019 kunt u in principe vol op het gas vanaf de derde versnelling, tenzij het circuit blijft draaien. Doseer dan het gas, want het is niet ondenkbaar dat de achterkant van de auto uitbreekt in vierde of vijfde versnelling! Mocht uw F1-bolide, ondanks onze tips, toch uitbreken, hou dan zeker niet uw voet vol op het gas. Het gevolg van die tactiek is dat de auto aan de overkant de muur zal raken. Doseren is ook hier de juiste oplossing.

Regen en een stratencircuit: een nachtmerrie zonder traction control!
Regen en een stratencircuit: een nachtmerrie zonder traction control!
We geven nog een laatste tip mee om net als Gilles Villeneuve uit de bochten te scheuren, maar dan is het wel belangrijk dat u de manuele versnellingsbak onder de knie heeft. In het vorige deel van deze reeks hebben we uitgelegd dat te vroeg opschakelen tijdsverlies met zich meebrengt. Wel, er is een uitzondering. Om te vermijden dat de achterwielen doordraaien bij het accelereren, is het handig in eerste (al wordt die zelden tot nooit gebruikt), tweede en derde versnelling iets vroeger op te schakelen. Die techniek heet shortshifting en kan bovendien erg goed van pas komen in de regen. In die omstandigheden is racen zonder tractiecontrole trouwens nog een pak problematischer. Zet die stap dus pas wanneer de tijd daar echt rijp voor is.


De rechtervoet doet natuurlijk niet al het werk. Ook de linkervoet is belangrijk. In het laatste stuk bespreken we dan ook (onder meer) hoe u leert zonder ABS te racen.

Foto's: Codemasters, Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Simracing op maandag 13 april 2020.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons