van der Horst

Hoe wordt u even snel als Thibaut Courtois? - Deel 4

Start GP België 2019
Start GP België 2019
Het was een bijzonder opmerkelijk bericht op toonaangevende nieuws- en sportsites enkele weken geleden: "Thibaut Courtois klopt Stoffel Vandoorne in een virtuele F1-race." Onze nationale doelman deed online inderdaad beter een gewezen Formule 1-rijder, die op dat ogenblik weliswaar amper ervaring had in die specifieke discipline. Maar als een doelman toptijden kan neerzetten op F1 2019, kan u dat dan ook?
In het vorige deel leerden we dat u moet doseren met uw rechtervoet, iets wat in zekere zin ook in uw eigen auto gebeurt. Voor de linkervoet vragen we echter, in dit vierde en laatste stuk, een beweging die u misschien niet gewend bent...

De laatste etappe

Alvorens Lewis Hamilton te vervangen bij Mercedes, wacht er dus nog één obstakel: racen zonder ABS. Voorbij zijn de tijden waarin u zomaar maximaal druk kon uitoefenen op het rempedaal! Ook deze opdracht kost de nodige tijd, maar zal evenzeer haar effect tonen op de tijdstabellen. In theorie zijn er twee verschillende technieken, maar in de praktijk raden we toch een van beide aan.

Remmen zonder ABS is een van de grootste uitdagingen
Remmen zonder ABS is een van de grootste uitdagingen
De eerste techniek bepaalt dat u, in tegenstelling tot uw personenwagen, meteen heel veel druk uitoefent op het rempedaal en vervolgens geleidelijk aan loslaat. Hoe lager de snelheid van uw bolide, hoe groter de kans immers dat de wielen blokkeren. En als de wielen blokkeren, kan een flatspot uw race naar de filistijnen helpen. Deze techniek is relatief eenvoudig aan te leren, zeker in vergelijking met de tweede. Die houdt eveneens in dat er in de beginfase heel veel druk moet gezet worden op het pedaal, om vrij snel weer te lossen en vervolgens te 'pompen'. Tot slot vermelden we nog dat het heel belangrijk is de auto in een rechte lijn te laten remmen, om remfouten te vermijden. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld om het circuit licht draait tijdens een remzone, moet u zich vanzelfsprekend aanpassen en minder hard op het rempedaal trappen.

Toegegeven, we zijn niet helemaal eerlijk geweest. Ja, u bent nu klaar om in de buurt te komen van de groten der aarde, maar onze gids van F1 2019 was niet helemaal volledig. Codemasters heeft immers geprobeerd een zo realistisch mogelijke weergave te geven van een echte Formule 1-bolide, en daarom moet u ook de benzinemodus, de ERS (Energy Recovery System) en het DRS (Drag Reduction System) beheren. En waar dat laatste systeem gewoon twee- of driemaal een druk op de knop vergt - althans tijdens de kwalificatie, in de race moet u zich binnen een seconde van een voorligger bevinden - kunnen die twee andere weleens voor hoofdpijn zorgen.
  • Benzinemodi: lean [1], standard [2], high [3], max [4] (enkel tijdens kwalificatie)
  • ERS: none [0], low [1], medium [2], high [3], overtake [4] and hotlap [5]
Over de benzinemodus kunnen we toch relatief kort zijn: de rijder bepaalt zelf hoeveel benzine hij of zij mee aan boord neemt. Een kwalificatieronde vergt maximaal benzineverbruik, in de wedstrijd is dat natuurlijk niet mogelijk. Daar kiest u best voor een gulzige benzinestand op de rechte stukken en een zuinige modus in het technische gedeelte, waar inhalen moeilijk is. Meer benzine meenemen om over meer vermogen te beschikken lijkt een logische keuze, maar weet dat uw F1-bolide dan ook weer weegt en vooral in de beginfase van de race iets trager zal zijn.

Let goed op de verschillende parameters
Let goed op de verschillende parameters
Het Energy Recovery System vraagt om wat meer uitleg. De 160 paarden die de batterij u schenken, zijn bij momenten een geschenk uit de hemel. Gebruik ze wel op een intelligente manier! En daarvoor moet u eerst begrijpen welke informatie te zien is op het beeldscherm. Op onze afbeelding ziet u ten eerste een gele lijn: dat is uiteraard het batterijpercentage. Denk echter niet dat u met de modus 'hotlap' de volledige 100 procent kan benutten tijdens een kwalificatieronde.

Er is immers een bepaalde hoeveel energie die u kan gebruiken per ronde. Hou daarom een oog op de witte lijn naast 'D' (deployment). Als u niet oplet, zal die hoeveelheid op een circuit als Monza al snel opgebruikt zijn. Ook daar geldt de tip: meer energie op de rechte stukken, minder in het technische gedeelte. De witte lijn naast 'H' (harvest) toont de hoeveelheid energie die in die ronde werd gerecupereerd en is dus leuk, maar minder belangrijk.

Mocht die informatie u te veel worden, kan u ervoor kiezen om de ERS automatisch te laten besturen, maar de snelste optie is dat natuurlijk niet.

Oef, onze cursus zit erop. U zal nog niet elk detail van F1 2019 onder de knie hebben, maar met deze stevige basis kan u alvast een bedreiging vormen voor Thibaut Courtois. Aan het werk!

Foto's: Racing International Photography, Codemasters



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Simracing op maandag 13 april 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons