van der Horst

Honda Racing hoopt op Slovakia Ring nog sterker voor de dag te komen

Gabriele Tarquini - Castrol Honda WTC Team
Gabriele Tarquini - Castrol Honda WTC Team
Bij Honda Racing groeit de hoop in de nabije toekomst een nog belangrijker bijdrage te kunnen leveren tot de show die tot dusver hoofdzakelijk door de officiële Citroën's werd opgezet. Dat Honda de kloof naar de Franse wagens op de Hungaroring hebben verkleind is vanzelfsprekend voor een deel te danken aan het feit dat de Civic's in Hongarije 60 kilogram minder ballast aan boord hebben dan de Citroën's C-Elysée. Bij JAS Motorsport wordt evenwel halsreikend uitgekeken naar de geplande test volgende week op de zelfde Hungaroring, de eerste sinds het seizoen van start ging.
Tiago Monteiro - Castrol Honda WTC Team
Tiago Monteiro - Castrol Honda WTC Team
"Het is geen geheim dat die 60 kg extra die de Citroën's meezeulen ons helpt, maar het is net zo goed waar dat we ook via alle kleine updates die we voorbije weken doorvoerden tijdwinst hebben geboekt. Mits een betere eerste sector in Q3 hadden we m.i. voor een plaatsje in de top 3 op de grid of zelfs de pole kunnen gaan, we hebben in elk geval al een betere set-up dan in de eerste twee wedstrijden. In qualifying wilden we zien hoever we momenteel stonden en zijn we er echt voor gegaan", aldus Tiago Monteiro.

Tiago Monteiro - Castrol Honda WTC Team
Tiago Monteiro - Castrol Honda WTC Team
Ook Gabriele Tarquini toonde zich tevreden over het rijgedrag van zijn auto al kreeg hij in qualifying met kleine ontstekingsproblemen af te rekenen. "Ik heb de test en de vrije oefenritten benut om verschillende dingen op de voor- en achtertrein uit te proberen en de auto reageerde hier positief op. Tijdens een raceweekend ligt de focus evenwel op de kwalificatie en de race en is het nagenoeg niet mogelijk om veel verschillende dingen uit te proberen. Reden waarom ik veel verwacht van de test die we hier volgende week hebben gepland."

Tiago Monteiro - Honda Civic
Tiago Monteiro - Honda Civic
"Indien we de auto's hier in de race niet stukrijden, blijven we na afloop ter plekke en gaan we op dinsdag en woensdag anderhalve dag intens testen alvorens naar de Slovakia Ring af te reizen" bevestigt JAS Motorsport-teambaas Alessandro Mariani. "Dat zal dan de eerste test zijn sinds het seizoen van start ging. Géén overbodige luxe als je weet dat Citroën hier eerder reeds zes dagen testte, wat dit weekend ontegensprekelijk een niet te versmaden voordeel oplevert. Dat Citroën 60 kg meer aan boord heeft, helpt ons vanzelfsprekend, ik schat de bonus op zo'n vier à vijf tienden, maar het echte probleem is dat we niet eens weten in welke mate die 60kg min of meer de balans van onze auto's beïnvloedt. We hebben immers nog geen tijd gehad om dat uit te testen. De hectische kalender liet ons net zo min de tijd om long runs te programmeren, want tijdens de raceweekends zelf gaat 't in eerste instantie om 'performance'; net  als bij LADA of RML Chevrolet hebben we er geen flauw benul van hoe de auto's zich na tien racerondjes zal gaan gedragen", aldus Mariani nog.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 4 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakiaring.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons