van der Horst

Hyderabad: Sébastien Buemi snelste in interessante vrije training - Stoffel Vandoorne tweede

Sébastien Buemi
Sébastien Buemi
De allereerste vrije training op het stratencircuit van Hyderabad leverde al heel wat stof tot discussie op. Nadat eerst de sessie al uitgesteld werd en daarna Pascal Wehrlein (Porsche) zwaar crashte, gingen de gesprekken over het overschrijden van de tracklimieten. Sébastien Buemi (Envision) daarentegen kon het Indische tracé wel smaken en reed de snelste tijd, voor Stoffel Vandoorne (DS Penske) en Sérgio Sette Câmara (NIO 333).
De vrije training begon al met een serieuze vertraging. Het nieuwe stratencircuit ligt namelijk aan een park en het lag bezaaid met bladeren, maar ook enorm veel stof. Uiteindelijk werd er geopteerd om eerst alles schoon te vegen in de mate van het mogelijke vooraleer men iedereen naar buiten stuurde. Eens de heren mochten starten, duurde het niet lang voor ze terug de pits in moesten. Wehrlein maakte een raar moment mee, waarbij de Duitser vol in de muur reed aan de laatste bocht. De kampioenschapsleider stapte ongedeerd uit de wagen, maar Porsche en Avalanche Andretti kwamen daarna niet meer actie, gezien de Duitse constructeur eerst wil uitmaken wat er mis liep op de wagen van Wehrlein.

Na de opruimwerken ging de sessie verder en werd niet meer stilgelegd. Naast een strubbeling tussen Dan Ticktum (NIO 333) en Edoardo Mortara (Maserati), was er nog één discussiepunt: de tracklimieten, of het gebrek eraan. In de eerste chicane werd er geregeld rechtdoor gereden, terwijl ook wat verderop hetzelfde het geval was. Het meest opvallende daarbij was dat er geen tijden geschrapt werden, terwijl het missen van de chicane gemakkelijk tot een halve seconde tijdwinst kan opleveren. Uiteindelijk reden zowel Buemi als Vandoorne een degelijke sessie. De Rumbekenaar kwam wel  in de problemen met het vuil, maar was altijd bovenaan de tabellen te vinden en gaf DS Penske een tweede plaats waar het team zich aan kan optrekken. Nu rijden zij deze nacht nog de tweede vrije training, alvorens de kwalificaties van start gaan om 06:15 uur.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 10 februari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hyderabad.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons