van der Horst

ILMC: Zhuhai: Peugeot oppermachtig – beide titels voor Ferrari (GTE-Pro)

Peugeot Sport - Peugeot 908
Peugeot Sport - Peugeot 908
Anthony Davidson en Sebastien Bourdais hebben in hun Peugeot 908 de 6 uren van Zhuhai op hun naam geschreven, daarmee haalt de Peugeot #7 een ratio van 3 overwinningen op 7 ILMC wedstrijden. Enkel de nederlaag in de 24h du Mans laat nog een wrange nasmaak na bij Peugeot in een verder dominant seizoen. Audi moest ook deze keer haar meerdere erkennen in Peugeot en werd met het duo Bernhard/Fässler uiteindelijk slechts derde op een ronde achterstand. Ondanks het feit dat Audi in juni de hoofdvogel afschoot, dient het merk met de vier ringen het hoofd eens te buigen over hoe men in 2012 de nieuwe wereldtitel wil gaan veroveren.
  • Skylimit Events
De overwinningsvreugde bij Peugeot staat in schril contrast met de sfeer bij Audi. Dr. Wolfgang Ullrich zag slechts één wagen finishen nadat de #2 van McNish en Kristensen na een incidentrijke race met elektrische problemen uiteindelijk de handdoek in de ring moest werpen. De Audi #1 kon bij aanvang van de race nog goed mee met de leeuwen, maar zag naarmate de race vorderde het verschil steeds groter worden om na 6 uren op een ronde te finishen.
 
De eer voor de beste benzine P1 was dit weekend weggelegd voor de Rebellion Racing Lola-Toyota van Neel Jani en Nicolas Prost met een vierde plaats (+7 ronden). Zij werden op 2 ronden achterstand gevolgd door #24 OAK Racing Pescarolo van het trio Pla/Premat/Nicolet die op hun beurt 1 ronde voorsprong hadden op de Lola-Aston Martin.
 
Signatech kon haar enige concurrent in LMP2 makkelijk de baas en won met een aanzienlijke voorsprong van 15 ronden op de #35 OAK Racing Pescarolo.

BMW Motorsport - BMW M3 GT #55
BMW Motorsport - BMW M3 GT #55
In wat meer dan waarschijnlijk de laatste wedstrijd op wereldniveau was voor het merk, domineerde BMW de GTE-Pro klasse. Het feit dat de titel bij de teams en de constructeurs zo goed als binnen was voor AF Corse/Ferrari, weerhield de Beierse wagens er niet van om met een 1-2 het ILMC hoofdstuk af te sluiten. De #55 BMW M3 van Jorg Muller en Augusto Farfus had bij het vallen van de vlag één ronde voorsprong op de #56 van Priaulx/Alzen. De AF Corse Ferrari F458 Italia van Giancarlo Fisichella en Gimmi Bruni kreeg in de aanvangsfase van de wedstrijd af te rekenen met remproblemen en werd uiteindelijk slechts vijfde achter de twee BMW’s, de Luxury Ferrari van Makowiecki/Ortelli en de Jet Alliance Lotus #64, die daarmee haar beste resultaat van het seizoen behaalt. Deze vijfde plaats was echter voldoende voor het steigerende paard om beide titels in GTE-Pro binnen te halen.
 
In GTE-Am kregen we een strijd voorgeschoteld tussen de Larbre Competition Corvette, met achter het stuur onder andere fabriekspiloot Olivier Beretta, en de Proton Competition Porsche #63 van Lietz/Roda/Ried. De #63 nam halfweg de bovenhand en won uiteindelijk als enige Porsche in wedstrijd haar klasse.

Algemene uitslag ILMC Zhuhai 2011
Algemene uitslag ILMC Zhuhai 2011
Uitslag per klasse ILMC Zhuhai 2011
Uitslag per klasse ILMC Zhuhai 2011


Foto's: Peugeot Sport & BMW AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zondag 13 november 2011.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons