Internationale juweeltjes: De beste rivaliteiten in het BTCC door de jaren heen
Jason Plato vs Yvan Muller: de Vauxhall-teamgenoten
In 2001 veranderde het regelement voor het Britisch Touring Car Championship van Super Tourers naar de Touring Cars die op dat moment ook in ETTC gebruikt werden. Vauxhall schreef zijn BTC-T Vauxhall Astra Coupe in, voor zowel Vauxhall Motorsport als Egg Sport. De Astra bleek de sterkste wagen van het veld te zijn. Yvan Muller, die al sinds 1999 bij Vauxhall Motorsport reed, had het jaar ervoor Jason Plato als teamgenoot gekregen. Met de sterkste wagen op de grid, ontstond er een enorme rivaliteit tussen de Fransman en de Brit.Hun rivaliteit begon in Donington Park. Beiden haalden nogal wat smerige inhaalmanouvres uit ten opzichte van elkaar. Na een botsing op Silverstone werd het alleen nog maar erger - ook al bleek achteraf dat Muller zonder benzine zat en toch de deur toegooide. Muller wilde de hand van Plato niet schudden op het podium en de Brit werd ook nog eens een penalty opgelegd door de stewards. Het team bestond gedurende de rest van het seizoen uit twee kampen. Uiteindelijk werd Jason Plato kampioen, nadat Muller zijn wagen vuur had gevat tijdens de laatste race van het seizoen. Yvan Muller was echter geliefd in het team en bleef voor 2002. Plato had echter geen contract, waardoor de Brit één jaar vanop de zijlijn moest toekijken.
Matt Neal vs Jason Plato: Honda versus MG5
Jason Plato heeft al meerdere rivalen gekend. In 2012, tijdens een manche op Snetterton, kwam het tot een heus gevecht met Matt Neal, de toenmalige kampioen. Neal raakte op een gegeven moment Plato's achterbumper tijdens de race, waardoor de MG-rijder slipte. Vanaf dat moment was het ruzie. In de volgende bocht gaf Plato Neal zijn eigen cadeautje. Hij duwde de Honda vooruit, waardoor die over het gras schoot. Door hun gevecht gedurende de hele race, kon rivaal Andrew Jorden de overwinning inpalmen. Uiteindelijk werd Neals teamgenoot Gorden Shedden kampioen, met Neal tweede en Plato derde.
Rickard Rydell en Anthony Reid: een ongezien inhaalmanoeuvre
Na heel wat aanpassingen voor 1998, waardoor alle wagens voorwielaandrijving hadden, werden Rickard Rydell met zijn Volvo S40 en Anthony Reid met zijn Nissan Primera de top van het veld. Dat zorgde voor spanningen. 'It came to blows' tijdens de manches in Brands Hatch, zowel op als naast het circuit. Tijdens de laatste twee manches in Silverstone konden beide racers nog het kampioenschap winnen. Uiteindelijk ging Rickard Rydell ermee lopen.Foto: BTCC Media, Hans van Onsem
Tweet