van der Horst

Iron Lynx officieel met Lamborghini in IMSA en FIA WEC

Lamborghini gaat samenwerken met Iron Lynx
Lamborghini gaat samenwerken met Iron Lynx
Wat al langer geweten was, is nu officieel. Vanaf 2024 zal Iron Lynx de voornaamste partner worden van Lamborghini met betrekking tot hun LMDh programma. Het Italiaanse team gaat daarvoor opereren op beide fronten: het FIA WEC en het IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Overigens schakelt Iron Lynx volgend jaar al over van Ferrari naar Lamborghini in de GT3's en gaat het ook de eerste stappen zetten in Amerika, te beginnen met de Rolex 24 at Daytona.
Iron Lynx zat al langer achter een programma aan in de nieuwe topklasse van het FIA WEC en IMSA. Samen met Prema Racing wilde men graag met de nieuwe Ferrari Hypercar werken, maar toen dat niet mogelijk bleek, kreeg het team een tweede kans met Lamborghini. Het programma zal debuteren in 2024 en heeft tot doel om direct van start te gaan in beide kampioenschappen, hetzij met één wagen en in het geval van IMSA, alleen de Michelin Endurance Cup. Daarvoor rekent Lamborghini dus op Iron Lynx om beide programma's af te werken.

Iron Dames
Iron Dames
Daarom gaat Iron Lynx al verkenningen afwerken in de Verenigde Staten, want ze kondigden ook aan dat het met drie Lamborghini GT3's aan de start zal verschijnen in de Rolex 24 at Daytona. De bedoeling is dat zij aan de start zullen verschijnen van alle manches van de Michelin Endurance Cup en daarvoor zal één wagen weggelegd zijn voor de Iron Dames. Wie die wagen zal besturen is nog niet gekend, maar aangezien er geen enkele wijziging is gebeurd qua categorisatie, ziet het er wel naar uit dat Michelle Gatting, Rahel Frey, Doriane Pin en Sarah Bovy wel als kwartet aan de start kunnen verschijnen.

Iron Lynx - Lamborghini Huracan GT3 EVO2
Iron Lynx - Lamborghini Huracan GT3 EVO2
Overigens blijft het daar niet bij, want ook in de GT World Challenge Europe zal het team met drie Lamborghini Huracan GT3 EVO2's aantreden, twee onder Iron Lynx en één onder Iron Dames. Tot slot zullen er ook nog programma's afgewerkt worden in het FIA WEC zowel als in de European Le Mans Series. Hoewel het tot nog toe niet officieel bekend gemaakt werd, kon u bij ons al lezen dat de geruchten de ronde deden dat ook daar Ferrari verlaten wordt en dat men een jaartje met Proton Competition zou samenwerken vooraleer men overschakelt naar de GT Premium in 2024. Als dat gebeurd is dit al het tweede team dat dit jaar een complete overschakeling aankondigt van constructeur, nadat WRT dat ook al deed van Audi naar BMW.

Foto: Lamborghini Squadra Corse - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 6 november 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons