van der Horst

ITR herziet raceformat, schakelt zaterdag- en zondagrace gelijk

Voortaan pitstops op zaterdag én zondag
Voortaan pitstops op zaterdag én zondag
DTM-races op zaterdag werden in 2015 en 2016 over 40 minuten betwist, zonder pitstop. Deze op zondag gingen tot dusver over 60 minuten, mét verplichte bandenwissel. Teneinde de spektakelduur en -waarde voor de fans over het hele weekend te verhogen en teams en rijders meer strategische variaties toe te staan, schakelt DTM-organisator ITR dit seizoen de confrontaties op zaterdag en zondag gelijk. Dit doet het door beide wedstrijden op 55 minuten plus één ronde te brengen, mét verplichte bandenstop op beide dagen.
In combinatie met de nieuwe zachtere Hankook-band en het verbod op bandenwarmers - waardoor de rijders zowel bij de start als na een bandenwissel hun rubbers eerst op de optimale temperatuur moeten zien te brengen - resulteert de ingreep in meer taktische mogelijkheden en normaliter meer inhaalmaneuvers. Het aantal slicks wordt per raceweekend tot acht sets beperkt en bovendien legt het nieuwe format de teams ook geen pitwindow voor de bandenstops meer op. Die mogen nu na de eerste en voor de laatste ronde worden afgewerkt.

De gelijkschakeling verlengt de raceduur per weekend met tien minuten zodat de fans, in combinatie met een half uur vrije training op vrijdag, zaterdag en zondag én de beide kwalificaties van twintig minuten, in totaal vier uur race-activiteit voorgeschoteld krijgen.

Foto: ITR e.V.
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op dinsdag 4 april 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Duitsland.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons