Jack’s Racing Day: Gemengde gevoelens bij Team VDB
Tijdens de chronoritten op vrijdag bleek de opvallend gekleurde Cupra wat snelheid tekort te komen ten opzichte van de concurrentie in de Supersport 1 klasse. Een achtste startplaats voor zowel de race op zaterdag als de race op zondag bleek het hoogst haalbare. Werk aan de winkel voor het technisch team.
Voor de eerste race op zaterdag was het plan duidelijk, aanpikken bij de start, banden managen en uit de verhitte duels blijven aan het begin. Met enkele neutralisaties vroeg in de wedstrijd loonde die aanpak. Heel wat wagens uit dezelfde klasse zochten tegelijk de box op voor de verplichte pitstop. Hoogwerf ging als zevende zijn team opzoeken en kwam als tweede weer de baan op. “We wonnen maar liefst vijf plaatsen bij de pitstop. Het werk dat die jongens telkens weer leveren, toont dat het een resultaat van het team is.”
In de tweede wedstrijdhelft zette Hoogwerf Emely de Heus, uit de F1 Academy, onder druk en kon hij zowaar de leidersplaats veroveren. Een onverhoopte opmars dus voor het team van de mannen uit Laarne. Met een kloofje van ruim twee seconden voor het ingaan van de laatste wedstrijdronde leek de eerste zege in de Supercar Challenge voor Yardy Hoogwerf binnen handbereik. Helaas besliste een onbesuisde inhaalbeweging van een wagen uit de GT klasse daar anders over. De twee achterliggers, Vijfschaft en de Heus, konden profiteren en zo wijzigde net voor afvlaggen nog de volgorde. Winst voor Vijfschaft, de Heus op twee en een mooie derde plaats voor Hoogwerf en zijn team.
“Voor de wedstrijd, als je start vanaf plaats acht, dan denk je niet meteen aan het podium. Dus op zich zou je dan heel tevreden moeten zijn als je het podium haalt. Maar door het onnodige manoeuvre van die GT wagen zie ik op het laatst nog die overwinning door de vingers glippen. Dan baal je heel hard, we waren er zo dichtbij.”
Berust op revanche werkten de mannen van Team VDB zaterdagavond hard aan een gewijzigde setup. En die leek vroeg in de wedstrijd te lonen. De Cupra art car vond een betere race pace en stootte vanaf de achtste plaats door richting het leidende viertal. Net voor halfweg wedstrijd kon dat tempo niet meer worden aangehouden. Voor Hoogwerf was het keihard werken om met de wagen op het asfalt te blijven. Ook de pitstop kon geen soelaas bieden. De wedstrijd werd gestaakt met een beschadigde stuurinrichting.
“Een opgave is het laatste wat je wil, maar we wilden verdere schade vermijden. Aan het begin van de wedstrijd had ik nochtans een beter gevoel in de wagen dan bij de eerste race. Ook nu zat een podium er dus zeker in,” aldus Yardy Hoogwerf. “En zo blijven we met een dubbel gevoel achter. We haalden enerzijds meer dan de trainingen deden vermoeden, maar blijven met minder achter dan waar we dit weekend voor konden strijden.”
De volgende afspraak voor Yardy Hoogwerf en Team VDB is er eentje van de langere adem. Begin oktober trekken ze richting de Belgische Ardennen voor de Spa 240 in het kader van de 100 Series. De Nederlander hoopt zich daar te laten vergezellen door een snelle teamgenoot om zo een gooi te doen naar het algemene podium.
Persbericht Team VDB
Tweet