van der Horst

Jack's Racing Day: Tomas De Backer domineert match België-Nederland in race 2

Tomas de Backer - Ford Peerlings
Tomas de Backer - Ford Peerlings
Tomas De Backer heeft afgerekend met het pechduiveltje dat hem sinds de start van dit seizoen achtervolgde: de rijder van de #97 Ford Peerlings was niet alleen de beste Belg in Race 2, want hij won magistraal de match België-Nederland en slaagde er als eerste dit jaar in om Nederlander Laurens de Wit van de algemene overwinning te houden in de genaamde Dutch Belgian Super Star! Uiteraard was TDB ook de beste Junior en bezorgde hij Ford Peerlings de grootste beker in het Ford Dealer Team Championship.
Na ontleding van alle camerabeelden en het vaststellen van nogal wat inbreuken tijdens Race 1, gingen de officiëlen vooralsnog over tot het uitdelen van straffen, hetgeen een zekere invloed zou hebben op het eindklassement van Race 1 en wat de Belgen betreft ook in de puntenstand van het BK!  Zo bleek dat Kenny Herremans bij de herstart onder safety car met de gehavende #3 FordStore Feyaerts té vroeg inhaalde en hiervoor werd bestraft met het verlies van twee plaatsen ofte 6de ipv 4de. Nathan Vanspringel (4de) en Maxim De Witte (5de) schoven aldus op in de hiërarchie en de rijder van de #29 FordStore Vanspringel telde, voor aanvang van Race 2, meteen 85 punten tegenover 78 voor Herremans! 
 
Nathan Vanspringel - Vanspringel Motorsport
Nathan Vanspringel - Vanspringel Motorsport
Voor die tweede race kregen de toeschouwers vanop de rijkgevulde tribunes een aparte startgrid te zien, met vooraan elf Mazda’s MX-5 Cup en één open startrij verder de twintig Fiesta’s, met op de eerste lijn Nathan Vanspringel (snelste Belg) en Laurens de Wit (de beste Nederlander) broederlijk naast elkaar. Na de start van de snellere Mazda’s zouden vijftien seconden later de Fiesta’s uit de startblokken schieten. 
Hoewel het lichtjes was beginnen regenen, verliep die toch wel aparte procedure rimpeloos en bracht bij de Fiesta’s meteen het duo De Wit-Vanspringel aan de spits, terwijl we enkele meters achterop in volgorde Polle Geusens, Tomas De Backer, Milan De Laet, Maxim De Witte, Philippe Huart en, jawel, terug-van-weggeweest Kenny Herremans noteerden als beste Belgen.  Eén ronde later was De Backer erin geslaagd voorbij Geusens-De Laet te gaan en iets verder had De Witte het aan de stok met halfbroer Borgmans. In ronde 4 geraakte De Backer vlakbij het duo De Wit-Vanspringel, terwijl Herremans aansluiting vond met Geusens-De Laet. In ronde 5 leidde plots De Backer de Belgische dans, voor Vanspringel en had De Laet op zijn beurt afgerekend met Geusens. 
 
Algemeen podium race 2 Assen
Algemeen podium race 2 Assen
Net nadat een tragere Mazda werd ingelopen door de Fiesta’s, moest Huart met een stukke versnellingsbak naar de kant en rukte de safety car uit voor het laten verwijderen van een kegeltje dat op de piste rondslingerde. In de tiende ronde en met nog 8 minuten te racen, volgde een herstart en zakte Nederlander de Wit naar de 4de plaats, achter De Backer-Vanspringel-De Laet. De Backer slaagde er daarop in het verschil te maken en werd hierbij geholpen door de op één zakdoek kibbelende Vanspringel-De Wit-De Laet-Herremans! Geusens had ondertussen met een defecte stabilisatorstang de rol moeten lossen en aan de spits vonden we nog steeds de drie Junioren, maar Herremans lag op de loer. In ronde 12 rekende hij definitief af met Vanspringel-De Laet, waarna De Wit zich terugvocht naar de tweede plaats. De Backer was op dat ogenblik buiten schot. Herremans drong niet meer aan – hij diende het zonder de derde gangwissel te stellen – verkoos de 2de plaats in het BK te beveiligen, voor, op de piste, Nathan Vanspringel. 
 
Milan De Laet - EJ Automotive
Milan De Laet - EJ Automotive
Eens te meer was het wachten op het verdict van de officiëlen – en het bekijken van de meest mogelijke camerabeelden - om te weten of er nog bestraffingen zouden volgen. Het waren Kenny Herremans en Nathan Vanspringel die omwille van de veelbesproken ‘track limits’ bedacht werden met drie strafseconden en ondanks dat kleine verschil – het zegt alles waarvoor close racing in de Fiesta Cup staat – enkele plaatsen verloren en vooral Milan De Laet lieten opschuiven naar de 3de rang algemeen en, of course, tweede achter De Backer. Ofte voor Nathan het verlies van de derde plaats op het Belgische podium en voor Herremans van twee naar drie. ‘Driving conduct’ was de reden dat Alexander Borgmans twee plaatsen verloor, in het voordeel van Geoffrey Vanspringel en Maxim De Witte, die na een onsportief contact met Esmee Kosterman (en een kopstaart) de strijd tegen zijn halfbroer had moeten staken. 
 
In het kampioenschap redt Nathan Vanspringel niettemin de meubelen en blijft met 98 punten stevig aan de leiding, voor Kenny Herremans (94) en, back in business, Milan De Laet (79). Volgen verder Philippe Huart (68), Tom Feyaerts (59) en Tomas De Backer (57). 
 
Tomas De Backer: “Wat een ontlading, er hebben zonet tranen gevloeid toen mijn vader (Eddy) mij in de armen nam! Om dit doel te bereiken, zijn wij, samen met Ford Peerlings  naar oplossingen blijven zoeken. Wij hebben immers zoveel herhaalde tegenslag moeten verwerken. Het hield in die mate niet op, dat ik echt begon te denken dat mijn tweede seizoen niet meer zou goedkomen en na de klap op Circuit Zolder was zelfs mijn deelname hier op TT Circuit Assen twijfelachtig aan het worden. Ik ben er in blijven geloven en voelde meteen na de start dat ik een hoofdrol kon spelen. Nadat ik voorbij Nathan en Milan geraakte, werd ik geholpen door een foutje van Laurens de Wit en kwam ik aan de leiding van de hele meute. Ik werd nadien niet meer bedreigd voor deze unieke algemene overwinning! Gelukkig hebben we geen hinder ondervonden van het samenvoegen van de Fiesta met de Mazda’s. Enkel na de herstart heeft Laurens als leider met de lichten moeten dimmen om een achteropgeraakte Mazda aan te manen de baan voor ons te ruimen. Natuurlijk smaakt dit naar meer. In het kampioenschap behoud ik een ernstige achterstand op Nathan, Kenny en Milan, maar vandaag bewijzen we dat niks onmogelijk is!” 
 
Er volgt nu een langere rustpauze voor de deelnemers en afspraak wordt gegeven op 11 en 12 september op Circuit Zolder voor de  vierde round van de Ford Fiesta Sprint Cup die wordt betwist in het kader van de Essers FIA ETRC Belgian Truck Grand Prix. 
 
 
Uitslag Race 1 (UPDATE): 1. Milan De Laet, 11 ronden; 2. Polle Geusens, op 0.332; 3. Philippe Huart, op 2.519; 4. Nathan Vanspringel, op 8.080; 5. Maxim De Witte, op 8.465; 6. Kenny Herremans, op 7.979; 7. Alex Borgmans, op 30.798; 8. Tomas De Backer, op 33.222; 9. Tom Feyaerts, op 33.517; 10. Wim Coekelbergs, op 33.643; 11. Geoffrey Vanspringel, op 56.832. 
 
Uitslag Race 2: 1. Tomas De Backer, 15 ronden; 2. Milan De Laet, op 5.362; 3. Kenny Herremans, op 6.209; 4. Nathan Vanspringel, op 7.834; 5. Polle Geusens, op 12.795; 6. Geoffrey Vanspringel, op 19.759; 7. Maxim De Witte, op 28.085; 8. Alexander Borgmans, op 22.245; 9. Tom Feyaerts, op 33.091; 10. Wim Coekelbergs, op 39.729; 11. Philippe Huart, op 5 ronden. 

Ford Fiesta Sprint Cup
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 8 augustus 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gamma Racing Day.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons