Jamie Vandenbalck: "Dit kon je niet voorspellen"
"Na de verplichte pitstop waar ik het stuur overnam, kwam ik dankzij een goede inlap van Mads en een snelle stop in tweede stelling terug de baan op achter Kevin Rossel (Porsche). Ik kon mijn KTM voorbij de Porsche van Rossel werken, waardoor ik plots aan de leiding reed, enkel wist ik dat niet." In de absolute eindfase van de race kwam de safety de baan op na een aanrijding tussen de Aston Martin van Matt Nicoll-Jones en de Maserati van Manuela Gostner. "Toen ik het team mijn positie vroeg, vertelde men mij dat ik op de zesde plaats reed. Tijdens de stint van Mads had ik de tijdsschermen niet in 't oog gehouden om mijn concentratie te kunnen opbouwen. Ik vertrouwde dus blind op de informatie van het team, wat je eigenlijk eenmaal achter het stuur ook moet doen."
"Toen de safety car op de piste verscheen, reden er voor mij enkele wagens die ik moest dubbelen. Ze kregen van de wedstrijdleiding het signaal om de SC te passeren en ik ben in hun zog gevolgd, gezien de SC de leider moet oppikken en ik er van uitging zesde te rijden. In de allerlaatste ronde kreeg ik daarvoor terecht een zwarte vlag, maar die had een zeer bittere nasmaak omdat ik mij van geen kwaad bewust was", zuchtte Vandenbalck.
Binnen de Reiter Young Stars Cup, waaraan de KTM van Vandenbalck deelneemt, bepaalt het reglement dat teams (naast rijders) bestaan uit 2 student-ingenieurs en 1 student marketing.
"De jongens in ons team deden hard hun best, maar fouten als deze mogen niet gebeuren. Voor hen is het echter allemaal nieuw, want ze zijn niet noodzakelijk student in een richting automotive, laat staan dat ze over een autosportminnend hart beschikken. Dat is bij ons gelukkig wel het geval, dus heb ik in de aanloop naar de races getracht hen bij te staan met instructies op basis van mijn eigen ervaringen. Situaties als deze voorspel je echter niet... We gaan nu met de organisatie bespreken of er toch geen mogelijkheid is om in te grijpen bij gelijkaardige omstandigheden."
"Elk team staat namelijk onder de supervisie van een ervaren mechanieker, maar die mag enkel ingrijpen als de veiligheid in het gedrang is. Stel dat we bijvoorbeeld de piloot die niet achter het stuur zit een radioverbinding geven, dan kan hij tenminste mee communiceren en trachten problemen op te vangen. Ook deze oplossing is niet waterdicht natuurlijk, het is en blijft een leerschool voor iedereen. Ik put wel moed uit het feit dat vorig jaar bleek dat de eerste wedstrijd de moeilijkste was, nadien ging het stelselmatig beter. Mijn doel dit jaar is sowieso de GT4 Northern Cup, eerder dan de Reiter Young Stars Cup. Ik trek me evenwel op aan het feit dat ik nog punten mee naar huis bracht in de Reiter Young Stars Cup en we gaan proberen om bij de volgende GT4-manche in Brands Hatch begin mei de volle pot te scoren", sluit Vandenbalck professioneel af.
Foto's: Niels Vaeck & Vandenbalck press
Tweet