Japan: Kan Vettel nogmaals profiteren van dipje Mercedes?
Het circuit van Suzuka heeft veel snelle bochten, vooral het eerste gedeelte is een aaneenschakeling van linker- en rechterbochten. Ondanks het feit dat er maar één DRS-zone is, op start-finish, zijn er wel enkele inhaalmogelijkheden. Zo is er de eerste bocht, in 1990 nog het toneel van de legendarische startcrash tussen Ayrton Senna en Alain Prost, maar ook de haarspeldbocht halverwege de baan biedt opportuniteiten. Ook in de laatste chicane werden al veel historische duels uitgevochten, denken we maar aan de clash tussen (alweer) Senna en Prost in 1989. Minder bekend is de aanrijding aldaar in 1998 tussen Tora Takagi en Esteban Tuero, één van de brokstukken leverde Michael Schumacher een lekke band op en Mika Hakkinen... de wereldtitel.
De snelle bochten in Suzuka vragen veel van het rubber, daarom dat Pirelli ervoor kiest de medium en harde banden mee te brengen naar Japan. Voorlopig ziet het ernaar uit dat we droge omstandigheden krijgen komend weekend, al zagen we in het verleden al meer extreme weersomstandigheden, waardoor de kwalificaties al tweemaal naar zondagochtend uitgesteld dienden te worden. Als alles goed gaat zien we komende zaterdag die kwalificaties om 8u 's ochtends, de race op zondag begint al een uurtje vroeger.
Foto's: Georges De Coster, Arne Simons, Racing International Photography & Mercedes AMG
Tweet