van der Horst

John Litjens: Toyota toont voorlopig geen interesse in de Formule E

John Litjens - Toyota Motorsport GmbH
John Litjens - Toyota Motorsport GmbH
Bij het bezoek aan TMG (Toyota Motorsport GmbH) kon Autosport.be ook spreken met de Project Leader Chassis voor het WEC John Litjens. De Nederlander werkt al meer dan 20 jaar bij TMG en was betrokken bij de ontwikkeling van de Toyota GT One Le Mans en hij is dan ook de ideale persoon om een vergelijking te maken tussen het ontwerpproces van de wagen toen en de huidige WEC bolide. Litjens is een voorstander van het huidige WEC reglement want de wagens met hybride aandrijving leveren belangrijke informatie op die gebruikt kan worden in de toekomstige personenwagens. Een overstap naar volledige elektrische racewagens, zoals de Formule E ziet hij dan weer niet echt zitten.
TMG hoofdkwartier Keulen
TMG hoofdkwartier Keulen
John Litjens kwam in 1992 bij TMG (Toyota Motorsport GmbH) toe als jobstudent. Na zijn studies keerde hij terug naar TMG en was betrokken bij het eerste Le Mans project, daarna bij het formule 1 avontuur en is nu Project Leader Chassis voor de WEC bolides. John Litjens is dus nauw betrokken bij de ontwikkeling van de huidige en toekomstige WEC wagens: “De ontwikkeling van de nieuwe wagen start al heel vroeg, natuurlijk hangt het ook af van het moment dat de nieuwe reglementen bekend gemaakt worden maar normaal beginnen we april al met de ontwikkelingsstudies voor de wagen van het volgend jaar. In mei starten we dan met weekelijkse meetings waar de ideeën uitgewerkt worden en in augustus wordt het uiteindelijke ontwerp uitgewerkt.”

Houten windtunnelmodel van de Toyota GT-One TS020
Houten windtunnelmodel van de Toyota GT-One TS020
Litjens maakt ook de vergelijking tussen 1998 toen hij bij TMG startte en nu: “Het ontwikkelingsprocess van een racewagen verloopt nu helemaal anders dan 25 jaar geleden toen ik betrokken raakte bij het eerste Le Mans project. Toen wij in 1998 aan de ontwikkeling van de Toyota GT-One TS020 begonnen werd er een hoofdingenieur aangeworven die een ontwerp maakte. Daarna haalde hij er enkele specialisten bij om het ontwerp te perfectioneren op ondermeer het gebied van aerodynamica. Eens het ontwerp uitgewerkt dan werd er een houten maquette van de wagen gebouwd die werd gebruikt voor de windtunneltesten. Tegenwoordig wordt een racewagen voledig ontworpen via Computer-aided design (CAD) en dat is niet het werk van een persoon maar van een heel team. Een maquette produceren voor windtunneltesten is er niet meer bij. Tegenwoordig gaat er vanzelfsprekend ook veel aandacht naar het hybride-systeem.”

Lees ook: "Toyota heeft beter hybridesysteem dan Porsche", maar derde wagen "neemt focus weg"

Wanneer we vragen of Toyota interesse toont in de Formule e is het antwoord negatief: “Toyota heeft voorlopig geen interesse in een deelname aan het Formule E kampioenschap, dit omdat men (bij Toyota n.v.d.r.) niet gelooft dat volledig elektrisch aangedreven wagens de toekomst van de auto vertegenwoordigen. Moest men toch van gedacht veranderen, dan is de omslag snel gebeurd; de batterijen en elektrische componenten die in de WEC wagens gebruikt worden zijn ook toepasbaar op een volledig elektrisch aangedreven wagen. Op de vraag of TMG ook betrokken is bij de ontwikkeling van de Lexus GT3 antwoord Litjens: “Het Lexus GT3 project is volledig in Japanse handen, toch zeker de technische ontwikkeling. Wanneer de wagens hier in Europa komen rijden zorgen wij wel voor de nodige logistieke ondersteuning, maar dat is alles.”

Foto's: Toyota Motorsport GmbH & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op woensdag 31 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons