van der Horst

Jordi Weckx ambieert carrière als racepiloot: "Ik beschik over de nodige capaciteiten"

Jordi Weckx
Jordi Weckx
Twee jaar nadat Laurens Vanthoor de titel wist te pakken in de Duitse ATS Formule 3 Cup, staat er opnieuw een Belg aan de start in het voornaamste eenzitterkampioenschap van onze Oosterburen. Deze keer is het echter een heel ander verhaal; niet eentje van grote sponsors, pay and drive of een vooraf geplande carrière, maar van passie, doorzettingsvermogen en opoffering. Na een jaartje ertussenuit is Jordi Weckx weer helemaal klaar voor een nieuwe uitdaging. De Landenaar zal dit seizoen vier manches afwerken in de ATS Formule 3 Cup, aan het stuur van zijn volledig zelf opgebouwde Dallara-Opel. Vooral dit laatste is typerend voor het verhaal van de dertiger: "Momenteel zijn er slechts een handvol Belgische piloten actief op dit niveau en bij mijn weten zijn we ook het enige Belgische 'team' dat zelf een F3 wagen beheert en in competitie zal inzetten. Het is een mooi project geworden; vooral ééntje waarachter een vrij uniek verhaal zit", opent Jordi Weckx het gesprek.
Laten we eerste even dieper ingaan op het relaas achter deze gemotiveerde kerel. Met zijn 32 jaar zou je hem niet meteen verwachten in een formule 3 kampioenschap vol jonge wolven die op zoek zijn naar de ultieme doorbraak. Het verhaal van Jordi past dan ook niet meteen in het gebruikelijke profiel van een racepiloot. Hoewel hij van kindsbeen af al gefascineerd was door autosport, begon hij pas na het afronden van studies met karten. Na vervolgens even te proeven van Formule Ford, stak hij het kanaal over om in 2008 en 2009 uit te komen in het Britse Formule Renault 2.0 BARC kampioenschap. Een logische keuze aangezien je daar voor een relatief klein budget enorm veel ervaring kan opdoen in de zeer betrouwbare Tatuus chassis'. "Gemakkelijk was het zeker niet, in de korte races waarin een aantal van de deelnemers zich als een ware kamikazepiloot gedraagt, is op de baan blijven geen sinecure; laat staan vooraan finishen", zucht Weckx.

Hoewel de resultaten niet meteen opvallend waren, kijkt Weckx toch terug met een gevoel van voldoening. Saillant detail in het ganse verhaal is dat hij het hele project financierde samen met zijn vriendin. Buiten "cold hard cash", kroop er vanzelfsprekend ook veel vrije tijd in de ganse onderneming. Bovendien kon hij praktisch niet testen met de wagen en regelmatig vers rubber onder de auto was een luxe die niet meteen voor hem was weggelegd. Twee volle jaren dag en nacht met autosport bezig zijn eist natuurlijk zijn tol, van een normaal leven was er geen sprake meer.  Een herbronningsjaar drong zich op.

In april 2010 begon het echter alweer te kriebelen en startte Weckx met de voorbereiding van zijn huidige project. De meest voor de hand liggende stap vooruit in de eenzitterij, was, vanuit zijn standpunt gezien, zonder twijfel het Duits Formule 3 kampioenschap. Hierover vertelt Weckx: "Een aantal F3 kampioenschappen zijn wel héél erg duur, maar het Duitse biedt volgens mij de beste waar voor je geld. Op zich nog steeds teveel geld voor ons, maar met de nodige creativiteit zag ik wel ergens een mogelijkheid om toch een project op te starten."

Jordi Weckx
Jordi Weckx
Via zijn contacten kwam hij in aanraking met Jurgen Evers, die bereid was een wagen te runnen op voorwaarde dat hijzelf voor een strijdwapen zou zorgen. Na een lange zoektocht in zowat heel Europa wist hij in Zwitserland een Dallara F307 chassis op de kop te tikken. Samen met zijn vriendin bracht hij vervolgens al zijn vrije tijd door in de werkplaats om, vertrekkende van een kaal karkas, een prachtige formule 3 bolide op te bouwen.  "In goed 10 weken tijd zijn we erin geslaagd om de wagen volledig te ontmantelen, terug te gaan tot de carbonnen monocoque mits twee volle weken schuurwerk, en van daaruit stap per stap de auto weerop te bouwen, waar nodig met nieuwe onderdelen. Daarbij hebben we ook geïnvesteerd in een nieuwe Opel OPC Challenge motor van bij Spiess; niet de krachtigste, maar wel betaalbaar en betrouwbaar".

Ondanks zijn bescheiden middelen, komt de Landenaar dus toch met een relatief competitief pakket aan de start. Bovendien zal hij nu en dan worden bijgestaan door een ingenieur waar hij eerder in zijn carrière reeds mee samenwerkte, al is de ervaring in een Formule Renault niet één op één te matchen met zijn huidige uitdaging.
Jordi Weckx begint met een duidelijk plan aan zijn nieuwe uitdaging. Hij beseft zelf dat een verder uitgebreid curriculum in de open wheel racerij niet voor hem is weggelegd. "Ik besef maar al te goed dat de late start van mijn carrière niet meteen in mijn voordeel speelt. Er zijn een hoop jonge piloten welke begeleid worden van wanneer ze net kunnen lopen bij wijze van spreken".

Het doel is dan ook om in de F3 zo veel mogelijk snelheid, ervaring en vooruitgang te boeken op een vrij korte termijn. Dit seizoen staat een programma van vier manches in de ATS Formule 3 Cup op het menu. Dit programma moet, als alles goed gaat, echter slechts een voorbereiding zijn op een aansluitend volledig seizoen. De ervaring die hij in deze komende twee seizoenen hoopt te op te doen, moet vervolgens kunnen dienen als visitekaartje om zijn intrinsieke snelheid aan de dag te leggen. Op langere termijn beoogt de Vlaming aan de slag te gaan in de GT racerij. "Ik ben een realist; als dertiger denk ik dat mijn toekomst eerder daar ligt. Ik ben er van overtuigd dat ik over de nodige capaciteiten beschik en een perspectief heb om in de geschiedenisboeken van de racerij te geraken. Ik hoop alleen dat iemand mij de nodige kansen wil bieden om mij te bewijzen."

Wie Jordi aan het werk wil zien, kan in het weekend van 6 en 7 mei afzakken naar de omloop van Spa-Francorchamps waar hij een meeting afwerkt in het kader van de tweede manche van de Intercontinental Le Mans Cup.

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Nationaal op woensdag 30 maart 2011.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons