van der Horst

Laguna Seca: ESM pakt eerste zege voor een P2 – Tweede winst op rij voor Corvette

Extreme Speed Motorsports - HPD ARX-03b LMP2
Extreme Speed Motorsports - HPD ARX-03b LMP2
Extreme Speed Motorsports schreef geschiedenis in Californië door met hun HPD ARX-03b als allereerste P2 te winnen in het Tudor United SportsCar Championship, ontstaan uit een fusie tussen de ALMS en Grand Am. Ed Brown en de van pole gestarte Johannes van Overbeek moesten nochtans het begin van de wedstrijd aan de concurrentie laten maar dat was een tactisch plan.
Wayne Taylor Racing - Corvette DP
Wayne Taylor Racing - Corvette DP
Dankzij een aanpassing van de Balance of Performance door  IMSA waarbij de topsnelheid van de DP’s werd teruggebracht raakten maar liefst drie P2’s in de top vier op de grid. De ESM HPD #2 werd in het begin van de wedstrijd voorbij gestoken door de DP’s en de Morgan-Nissan van Oak Racing bestuurd door de immer ijverige Gustavo Yacaman. Er werd dan ook geopteerd voor een afwijkende strategie met een pitstop meer en verse banden tegen het einde van de race. Dit loonde en hierbij hielden ze de Corvette DP van Wayne Taylor Racing en de Riley-Ford van Chip Ganassi achter hen. De leiders in de tussenstand, Barbosa/Fittipaldi van Action Express Racing, werden 4de.
 
Starworks Motorsport - Oreca FLM09
Starworks Motorsport - Oreca FLM09
In de PC-klasse ging de zege naar Starworks Motorsport met Renger van der Zande en Mirco Schultis. Een spannende strijd met Sean Rayhall van 8Star Motorsport kwam tot een einde toen de Amerikaan 11 minuten voor het einde een foutje maakte. De van pole gestarte Bruno Junqueira en Duncan Ende vervolledigden het podium voor RSR Racing. Core Autosport werd pas 7de na problemen in het begin van de wedstrijd.
 
Corvette Racing - Corvette C7.R #3
Corvette Racing - Corvette C7.R #3
GTLM zorgde eens te meer voor het grootste spektakel met een mooie strijd tussen Chevrolet, BMW, Porsche en Ferrari. BMW koos al snel voor een afwijkende strategie zoals Extreme Speed in de P-klasse. Dit leverde uiteindelijke geen voordeel op: ze waren tweede achter de Corvette van Antonio Garcia en Jan Magnussen na de start en werden eveneens tweede aan de finish, maar leverde wel een mooie race op met hun verse banden. Hierbij leverde ze een pittig duel op met de Porsche van Nick Tandy. Iets té pittig volgens de stewards want Tandy kreeg een minuut straftijd en zakt zo van P3 naar P9. De derde plek ging nu naar de Ferrari van Risi Competizione met Giancarlo Fisichella en Pierre Kaffer. De Vipers kwamen nooit in het stuk voor en meer dan P6 zat er niet in voor Marc Goossens.
 
Turner Motorsport - BMW Z4 GTD
Turner Motorsport - BMW Z4 GTD
Turner Motorsport won in GTD met hun BMW Z4 met achter het stuur Dane Cameron en Markus Palttala. Ook hier was het wederom spannend met de Audi’s van Flying Lizard Motorsports en Paul Miller Racing. Spencer Pumpelly zat op een afwijkende strategie en verloor zijn voorsprong als hij drie bochten voor het einde op zijn laatste druppels benzine moest rijden. Cameron hield nog de aanstormde Audi achter zich van Christopher Haase en won met 0.168 seconden voorsprong. Een zwaar ontgoochelde Pumpelly werd nog 6de. P3 ging zo naar de Porsche van Magnus Racing dat zo de leiding neemt in het kampioenschap. Jan Heylen was 11de.
De volgende wedstrijd is 30-31 mei in Belle Isle Park, Detroit.

Foto's: IMSA, Starworks, Wayne Taylor Racing & Turner



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Tudor United Sportscar Championship op maandag 5 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Laguna Seca.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons