Le Castellet: Longin en Saelens klaar voor spannende ontknoping


“De opdracht is duidelijk: als we in Le Castellet beide races winnen zijn we kampioen”, stelt Stienes Longin onomwonden. “Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Zeker door het systeem van strafseconden bij de verplichte rijderswissel. Indien we de eerste race winnen, moeten we in de tweede langer stilstaan dan de KTM-jongens. Die verloren tijd zullen we dan op de piste moeten goedmaken. Nu, moeilijk gaat ook. Deze situatie heeft het voordeel dat we eigenlijk maar één optie hebben. Het is dan wel de lastigste optie, maar we hoeven geen tijd en energie in ingewikkelde berekeningen te steken.”
“We hadden bij de start van het seizoen niet verwacht dat we tot de laatste race om de titel zouden strijden”, vult Nicolas Saelens aan. “We wisten dat het niveau van het kampioenschap hoog lag en omdat we beiden rookies waren in de GT2 was het moeilijk in te schatten waar we konden geraken. Af en toe een podiumplaats, dat leek ons wel haalbaar. Maar kijk, het liep uitstekend en nu kunnen om de titel vechten.”
Longin en Saelens hebben er alles aan gedaan om met hun Audi R8 LMS GT2 in de best mogelijke omstandigheden aan de start te verschijnen. “We steken sowieso al heel veel tijd in onze voorbereidingen”, weet Stienes. “Met onboardbeelden en via simulatorwerk proberen we het circuit al op voorhand zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Ook deze keer hebben we er ons helemaal op toegelegd, en misschien zelfs nog één of twee procent meer dan gewoonlijk. We zijn er in ieder geval helemaal klaar voor.”

“We gaan in ieder geval proberen om er helemaal vooraan bij te zitten”, besluit Bert Longin. “Dat is de beste manier om Stienes en Nicolas te helpen. En mocht dat niet mogelijk zijn, dan beschikken we zo meteen ook over de beste uitgangspositie om onze eigen kansen te verdedigen.”
Tijdens het slotweekend van de Fanatec GT2 Series worden beide 50 minuten durende races op zaterdag afgewerkt, met starts om 9u30 en 18 uur. De wedstrijden zijn live te volgen op het GT World YouTube-kanaal.
Racemail Press
Tweet