van der Horst

Le Mans: #13 opnieuw aan de start!

Nicolas Prost met Philippe Graton
Nicolas Prost met Philippe Graton
De persvoorstelling van de WEC 6U van Spa donderdag in de Brusselse 'Club des V' was voor de initiatiefnemers achter het 'Vaillante Rebellion powered by Motul'-opzet de gedroomde gelegenheid om hun project zowel letterlijk als figuurlijk uit de doeken te doen. Het Franse team dat dit WEC-seizoen in de LMP2-klasse aanzet, tooit zijn beide Oreca 07-bolides in Le Mans in de Michel Vaillant-kleuren. De livrei van de wagens die vandaag (op de 2016 LMP1 bolide) werd vrijgegeven is geïnspireerd op het nieuwe 'Rebellion'-album dat op 2 juni e.k. in de boekhandel ligt.
  • Powercars
Vaillante Rebellion Oreca 07 LMP2
Vaillante Rebellion Oreca 07 LMP2
Het is overigens alweer twintig jaar geleden dat een Vaillante daadwerkelijk aanzette in 's werelds meest tot de verbeelding sprekende etmaalrace in La Sarthe. Niemand minder dan Marc Goossens lukte toen in 1997 een vierde plaats aan het stuur van de Vaillante Courage, toen ook al met Motul-sponsoring. Vijf jaar terug liepen wij Michel Vaillant (of was het Alain Menu?) nog tegen het lijf tijdens een WTCC-meeting in de Autódromo Internacional de Algarve, maar met tot dusver twaalf albums staat Le Mans ontegensprekelijk met stip genoteerd in de racecarrière van de immer jonge stripheld. Die werd 58 jaar geleden door zijn geestelijke vader Jean Graton, inmiddels 93, boven de smeerput gehouden, uitgerekend op een vrijdag de... dertiende!

'Rebellion' wordt de ...dertiende (strip)afspraak met de mythische omloop, waarbij het dan weer helemaal geen toeval is dat één van beide Rebellion Vaillantes dit seizoen met het nummer 13 aan de start komt. Een getal dat als een rode draad doorheen de verhalenreeks van de stripfiguur loopt maar waarmee ook Rebellion Racing reeds sedert 2009 racet.

Vaillante Rebellion Oreca
Vaillante Rebellion Oreca
Het idee om na twintig jaar "zonder' opnieuw Vaillantes in Le Mans aan de start te brengen krijgt vorm na de Formula E Grand Prix in Parijs vorig jaar tijdens dewelke Jean-Louis Dauger (Graton Editeur), Romain Grabowski (Motul) en Calim Bouhadra (vice-voorzitter Rebellion Racing) besluiten de uitdaging aan te gaan. Ook Nicolas Prost draagt dan reeds zijn steentje bij tot het project.


Calim Bouhadra (Rebellion Racing)
Calim Bouhadra (Rebellion Racing)
Toen deze mogelijkheid zich voordeed hebben we geen ogenblik geaarzeld" herinnert Calim Bouhadra zich. "Volgde een afspraak met Philippe Graton (die in 2004 de fakkel van zijn vader overnam -nvdr.) en een jaar later zien we thans onze jongensdroom geconcretiseerd.
Méér dan een partnertariaat is dit een mooi avontuur van enkele gepassioneerden waarbij media-aandacht weliswaar belangrijk maar niet vitaal is;  met Nicolas Prost, Bruno Senna en Nelson Piquet Jr. (...) hadden we toen al gerenommeerde rijders aangetrokken
."

Vaillante Rebellion #13
Vaillante Rebellion #13
"Via mijn vader kwam ik al ruim voldoende met het racemilieu in contact om er door gepassioneerd te raken" weet Nicolas Prost die eerder zelf in het album 'Heropstanding' opdook. "Vader heeft me echter meermaals verteld dat zijn passie voor de autosport ontstaan is bij het lezen van Michel Vaillant-verhalen. Het was ook een tijd waarin er op TV nauwelijks autosport te zien was. Toen ik destijds te kennen gaf dat ik wilde gaan racen was moeder er al helemaal niet voor te vinden. In 2009, toen ik voor het eerst in Le Mans aanzette met, jawel het nummer 13, was het hek helemaal van de dam! Het jaar daarop runde het team twee wagens en heb ik vriendelijk verzocht om met een ander nummer van start te mogen gaan. Vandaar dat je me in deze editie ook niet op de #13 maar op de #31 zal terugvinden!"

Foto's: Georges de Coster, Hans van Onsem & FIA WEC
 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons