van der Horst

Lewis Hamilton en technische baas James Allison over 2021

W12
W12
Zevenvoudig Formule 1-kampioen Lewis Hamilton zegt dat zijn toekomst bij Mercedes in een oogwenk zal worden beslist. Die stelling komt er nadat hij in 2021 instemt met een contract voor slechts één jaar bij de Silver Arrows. Technische baas James Allison licht reeds een tipje van de sluier over de nieuwigheden bij de W12 ten opzichte van diens voorganger.
  • Skylimit Events
In een erg ongebruikelijke situatie voor de huidige wereldkampioen, eindigde Lewis Hamilton vorig seizoen zonder een nieuw contract met zijn team. Slechts begin februari dit jaar tekende de Brit een nieuw Mercedes-contract en dat voor slechts één seizoen. Dat zorgde voor veel vragen over zijn toekomst op lange terrmijn bij de Silver Arrows, maar ook in de Formula 1 zelf.

In de live online lancering van de Mercedes W12 legde Hamilton uit dat hij ontspannen is over zijn contractsituatie bij de Silver Arrows, nadat hij in 2020 zevenvoudig kampioen werd en het record van Michael Schumachers Grands Prix-overwinningen brak. "Ik bevind me in een gelukkige positie waarin ik de meeste dingen heb bereikt die ik tot nu toe wilde bereiken. Het is dus niet echt nodig om te ver vooruit te plannen in de toekomst", aldus de Brit. "Ik denk dat we in een nogal ongebruikelijke periode leven en ik wilde gewoon [een contractverlenging van] een jaar. We kunnen erover praten of we meer willen doen en als het moet, er nog een paar jaar aan toevoegen."
De W12
De regels schrijven voor dat een groot aantal onderdelen van vorig jaar dit seizoen wordt hergebruikt, zoals bijvoorbeeld het chassis, maar teams kregen twee "tokens" om aan veranderingen te besteden. Hoewel er belangrijke veranderingen zijn in de regels met betrekking tot de vloer, heeft de relatieve stabiliteit ervoor gezorgd dat teams het nieuwe van hun auto's niet willen onthullen. Zo deed Williams een "shakedown" zonder hun nieuwe auto te tonen, terwijl Red Bull slechts twee renders uitbracht en ook geen beelden vrijgaf van hun strijdwapen voor 2021 tijdens zijn shakedown. Het is dus niet verrassend dat Mercedes niet veel vrijgeeft over hun nieuwe bolide.

"Wat wordt overgedragen, ziet er van team tot team anders uit, omdat je volgens de regels niet dezelfde dingen hoefde over te dragen", zei technische baas James Allison. “De regels bevriezen een groot deel van de auto, maar de FIA geeft elk team dan twee tokens om te besteden aan het veranderen van onderdelen van de auto. Samen met de tokens komt een boodschappenlijst die laat zien hoeveel tokens er nodig zijn voor elke verandering. Teams beslissen zelf wat ze doen met de tokens."

Er is dan ook niet veel meer nodig dan een enkele blik om te zien dat de W12 gelijkaardig is. Het is dezelfde monocoque, versnellingsbak en een groot deel van de structuur is dezelfde als vorig jaar. "Als je wat dichterbij kijkt, zie je ook een aantal behoorlijk grote verschillen", aldus Allison. "Als je even naar de sidepod kijkt, zie je een bobbel op de motorkap, die een deel is van het werk wat ons meer paardenkracht zou opleveren. Het stukje dat we niet laten zien, is beneden langs de rand van de vloer. Dat gebied werd het meest beïnvloed door de nieuwe regels. Er zijn daar een heleboel aerodynamische details die we nog niet helemaal aan de wereld willen laten zien."

Het Formule 1-seizoen gaat eind deze maand van start in Bahrein.

Foto: Mercedes Formula 1 Team



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Formule 1 op dinsdag 2 maart 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons