van der Horst

Lexus en Nismo verzorgen gastoptreden tijdens DTM-finale in Hockenheim

Nissan GT-R
Nissan GT-R
Het 'Class One'-reglement dat op termijn tot een gezamenlijk kampioenschap met Duitse DTM- en Japanse Super GT-bolides kan leiden, wordt midden oktober iets tastbaarder wanneer zowel Nissan als Lexus hun opwachting maken tijdens de DTM-finale in Hockenheim. De 620 PK-sterke Lexus LC500 en Nissan GT-R zullen er de DTM-fans zowel op vrijdag, zaterdag als zondag vergasten op flink wat demonstratieronden. Enkele DTM-wagens tekenen midden november dan weer present ter gelegenheid van de Super GT-Finale in Motegi. Een voorproefje zeg maar van een nieuwe era waarin beide populaire series het volgens een identiek reglement tegen elkaar zullen opnemen én alvast een duidelijk signaal dat het beide series ernst is te streven naar een verregaande samenwerking.
Lexus LC500
Lexus LC500
ITR en GTA, de respectieve organisatoren achter de beide series, zoeken al sinds 2012 toenadering. De respectieve technische reglementen zijn inmiddels reeds ten dele identiek en op elkaar afgestemd, wat zich vandaag onder meer vertaalt in het gebruik van kostendrukkende eenheidsonderdelen.

Er ligt nog werk op de plank maar met het oog op het nieuwe DTM-reglement dat vanaf 2019 van kracht is, worden alle zeilen bijgezet om tot een gemeenschappelijk 'Class One'-reglement te komen. Daarbij staan kostenefficiëntie, hoge veiligheidsnormen en spektakelrijke wedstrijden centraal. Nadat het voortbestaan van de serie recent werd bedreigd toen Mercedes te kennen gaf in 2019 te zulen afhaken, hebben DTM-constructeurs BMW en Audi  er zich alvast ook toe verbonden nieuwe, 'gedownsizede' motoren te zullen ontwikkelen.

De vijf betrokken constructeurs waartoe ook Honda behoort, ontwikkelen zelf de eigen krachtbron mits in achtneming van vooraf bepaalde afmetingen en materialen, teneinde de ontwikkelingskosten te drukken. Gemikt wordt op tweeliter viercilinder turbomotoren die meer dan 600 PK ontwikkelen, waarbij uiteraard veel strengere emissienormen zullen worden gehanteerd én de deur op een kier wordt gezet voor hybridesystemen.

Foto's: GTA



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op donderdag 28 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim DTM.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons