van der Horst

Lausitzring: Maxime Martin, achtste, redt andermaal de BMW-eer

Maxime Martin - BMW Team RMG
Maxime Martin - BMW Team RMG
Net als gisteren toonde Maxime Martin zich vandaag met een achtste plaats andermaal de beste BMW-rijder binnen het DTM-veld. Martin scoorde bovendien opnieuw als enige punten voor het merk uit München dat een erg moeilijk weekend op de Lausitzring kende. Dankzij de vier punten die hij vandaag aan het stuur van zijn Samsung BMW M4 DTM sprokkelde, staat onze landgenoot nu ook in de puntenstand als eerste BMW-rijder genoteerd. Al bij al een magere troost voor BMW Motorsport-baas Jens Marquardt en de zijnen.
"Zoals gevreesd werd het een erg moelijke wedstrijd" aldus Marquardt achteraf. "Maxime Martin eindigde andermaal als enige BMW-rijder in de punten en daar kunnen we vanzelfsprekend niet tevreden mee zijn. Ook na de safety car-fase was duidelijk te zien dat we twee, drie ronden nodig hadden om opnieuw het maximum uit de rubbers te puren. We slagen er maar niet in om gedurende de volledige duur van een wedstrijd het maximum uit de banden te halen. Een probleem dat zich ter gelegenheid van de eerste wintertests nochtans helemaal niet stelde. Positief dit weekend was dan weer de strijdlust die zowel onze rijders als teams in deze moeilijke omstandigheden aan de dag legden."

"Deze wedstrijd was zowat de kopie van de zaterdagrace" aldus Maxime Martin. "Ik had duidelijk grotere bandenproblemen dan de mensen rondom mij. Zulks was vooral bij de herstart na de safety car-fase duidelijk. Een teleurstellend weekend voor BMW, het feit dat ik in beide races de snelste BMW-rijder was is dan ook de enige positieve noot van dit weekend. We zullen in elk geval de handen uit de mouwen moeten steken want het is duidelijk dat de DTM 2015 van een heel hoog niveau is.
De verschillen in de kwalificaties maken dat heel duidelijk, zaterdag kwam ik bijvoorbeeld maar 170 duizendsten te kort om me op de tweede startplaats te hijsen. Er zijn maar weinig kampioenschappen waar de verschillen tussen de wagens zo klein zijn. We moeten er beslist in slagen om de bandenslijtage onder controle te krijgen. In beide races waren onze rubbers al lang voor het eind helemaal opgebruikt"


 
Foto: BMW AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 31 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Lausitzring.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons