van der Horst

Maxime Martin is aan vakantie toe

2e3c4e4bf2735584229116ab5d3f7689e394ea6a.jpg
Zijn naambord hangt mits een knipoog reeds boven één van de BMW-boxen, maar het antwoord op de vraag of BMW-fabrieksrijder Maxime Martin volgend seizoen al dan niet één van de fraai ogende M4's zal bemannen laat ongetwijfeld nog een tijd op zich wachten. Als het aan hem zelf ligt zou de inmiddels 27-jarige zoon van racelegende Jean-Michel Martin vanzelfsprekend al meteen in het hoogstaand kampioenschap aan de slag willen; voorlopig beperkt de rol van de 'negende man' bij BMW zich evenwel tot het zich paraat houden, meeluisteren, observeren en tussendoor presentatieopdrachten uitvoeren voor het merk uit Beieren.

Maxime Martin met Joey Hand
Maxime Martin met Joey Hand
Tijdens DTM-weekends kan je de officiële BMW-reserverijder geregeld in de indrukwekkende BMW Motorsport Media/Team-unit tegen het lijf lopen, zo hij al niet deelneemt aan een meeting, briefing of, zoals afgelopen weekend op de Nürburgring, enkele demonstratierondjes achter het stuur van een M1 afwerkt. Tijdens de eigenlijke DTM-sessies is de Brusselaar doorgaans in de Belgische Racing Bart Mampaey-box terug te vinden waar hij de complexe procedures en de communicatie tussen rijders, ingenieurs en de andere teamleden op de voet volgt. Erg interessant dat wel, maar al bij al een passieve rol voor een jongeman die zoals elke rechtgeaarde racepiloot maar één ding wil: racen. Gelukkig kan Martin voor het merk uit München in verscheidene andere series aan de slag, al lijkt de combinatie van zoveel programma's niet meteen een lachertje.

Martin in gezelschap van Bart Mampaey en Hughes de Fierlant
Martin in gezelschap van Bart Mampaey en Hughes de Fierlant
"Ik rijd in de Blancpain Series, VLN, ALMS en stond ook in Le Mans aan de start" gaf Maxime ons afgelopen weekend in de Eifel mee. "Ik moet er inmiddels al zo'n twaalftal heen- en weervluchten tussen Europa en de States hebben op zitten. Niet zozeer de jet lag is zwaar, maar in combinatie met de opeenvolging van Europese weekends waarin ik op een of andere manier actief ben, is het toch wel zwaar. Het begon met tests voor Daytona en Sebring en sinds eind maart heb ik dan ook nog geen enkel weekend vrij gehad. Blij dus dat ik nu voor zeven dagen met vakantie naar Italië kan maar meteen daarna neem ik de draad weer op.

Drukt Martin de voetsporen van Wittmann?
Drukt Martin de voetsporen van Wittmann?
Nu, het is geen geheim dat DTM mijn objectief is en dat de serie mijn voorkeur wegdraagt. Indien ik in 2014 DTM kan rijden, zal ik daarnaast wellicht niet langer een volledig programma in de States afwerken maar enkel races zoals Daytona, Sebring, Petit Le Mans - vanaf dan trouwens gegroepeerd in één enkel kampioenschap - waar men extra piloten nodig heeft. Kom ik volgend jaar niet in het DTM aan de start dan heeft een tweede seizoen zoals dit minder zin want na zeven meetings heb ik inmiddels al wel door hoe de DTM-vork precies aan de steel zit. Afwachten maar. Of ik in 2014 al dan niet aan de bak kom hangt in deze serie van zoveel meer af dan alleen maar de resultaten die thans door de collega's worden neergezet."

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op donderdag 22 augustus 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons