van der Horst

Maxime Martin maakt DTM-debuut op de Hockenheimring

Maxime Martin - BMW Team RMG
Maxime Martin - BMW Team RMG
Zondag staat Maxime Martin voor het eerst aan de start van een wedstrijd van het prestigieuze DTM-kampioenschap. De vertegenwoordiger van het RACB National Team moet toegeven dat hij absoluut geen idee heeft welk resultaat er met de BMW M4 van het RMG-team mogelijk is. Maar hoe groot de uitdaging ook moge zijn, Martins motivatie is zo mogelijk nog groter.

Maxime Martin heeft niet op het openingsweekend van de DTM gewacht om in actie te schieten. De Belg is immers al enkele maanden aan de slag. Naast de vijf testdagen met de BMW M4 van het RMG-team werkte hij ook al enkele uithoudingswedstrijden af, in Daytona en in de VLN.

Dit weekend mag hij echter nog eens aan de start van een sprintrace verschijnen.
“Een wereld die ik door de DTM opnieuw leer kennen”, stelt de Brusselaar. “De laatste paar seizoenen reed ik hoofdzakelijk enduranceraces, waar je – naast het delen van de wagen met je teammaat – er ook moet voor zorgen dat de mechaniek en de banden het de hele race uithouden. In de DTM hoeft dat niet. Integendeel. Je moet het beste van jezelf geven, iedere meter van iedere ronde alles uit de wagen proberen te halen. Ik zal ongetwijfeld wat tijd nodig hebben om het juiste raceritme te vinden, maar het is een interessante uitdaging.”

De vertegenwoordiger van het RACB National Team zal ook van dichtbij de supersnelle pitstops meemaken, waarbij de vier wielen op zijn bolide in geen tijd worden vervangen. “Heel indrukwekkend”, geeft Martin toe. “Het team slaagt er in om de vier banden in minder dan drie seconden te vervangen. Beter dan in de F1! Tuurlijk wordt daar ook heel wat op getraind.”

Daar komt ook nog een stilstaande start bij, waardoor het duidelijk wordt dat de Belgische rookie heel wat te verwerken krijgt. “Het rijgedrag van de DTM-versie van de BMW M4 is heel verschillend dan dat van een endurancewagen. De aërodynamica is heel wat efficiënter, wat er voor zorgt dat de bochtensnelheid heel
wat hoger ligt. We kunnen ook later remmen en het grondeffect speelt ook een belangrijke rol. Kortom, deze wagen gedraagt zich als een prototype, maar heeft wel de looks van een gespierde toerismewagen.”

Vijf testdagen, waarbij dagelijks zo een 500 km. werd afgewerkt, waren volgens Martin echter niet voldoende om zijn bolide helemaal onder de knie te krijgen.
“Ik heb geen idee van wat er mogelijk is”, legt hij uit. “Eén ding is zeker: men mag me niet afrekenen op de eerste paar races. Mijn doel dit jaar is om gestaag vooruitgang te boeken en tegen het eind van het kampioenschap competitief te zijn.”

Dit weekend komt de DTM voor het eerst dit jaar in actie, op het circuit van Hockenheim. Het is geweten dat de Belg schittert in natte omstandigheden, hoopt hij dan ook op regen? “Met de M4 heb ik amper op glad asfalt gereden, ook daar tast ik dus in het onbekende. Maar ik ben heel gemotiveerd en helemaal klaar om samen met BMW deze fantastische uitdaging aan te gaan”, besluit de vertegenwoordiger van het RACB National Team.

Foto: RACB Press




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Persberichten op woensdag 30 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons