van der Horst

Maxime Martin schrijft geschiedenis in Moskou!

Maxime Martin: eerste DTM-zege
Maxime Martin: eerste DTM-zege
Wat toerwagentopper Eric van de Poele destijds in 1987 spijts zijn titel niet klaarspeelde, is Maxime Martin vandaag op de Moscow Raceway wél gelukt: de eerste Belgische DTM-zege is een feit! Maxime deed zijn voornaam zondag alle eer aan, niet alleen door het maximum punten te scoren en zo naar een zesde stek in de kampioenschapsstand op te klimmen, maar meer nog door de wijze waarop hij een nieuwe pagina in de Belgische autosportgeschiedenis schreef.

Martin Jr. & Sr.
Martin Jr. & Sr.
Martin, zoon van viervoudig Spa-winnaar Jean-Michel die samen met broer Philippe gespreid over twee decennia tot de absolute Belgische toerwagentop behoorde, erfde ontegensprekelijk het familiale racetalent. Of het nu in de Mini Cooper Challenge, F.Renault 1.6, Megane Trophy, Clio Cup, GT4, FIA GT3, FIA GT1 dan wel de Blancpain Endurance Series of VLN was, steeds wist de inmiddels 28-jarige jongeman uit Ukkel wel zijn stempel te drukken.

Vorig jaar nog toeschouwer...
Vorig jaar nog toeschouwer...
De reputatie die hij de voorbije seizoenen o.m.  als regenmeester in enduranceraces opbouwde, droegen er zeker toe bij dat hij in 2013 in navolging van Marco Wittmann een rol als DTM-test- en ontwikkelingsrijder kreeg bij het hem als zoon van 's lands grootste concessionaris verknochte BMW. Aan rijden met de BMW M3 DTM kwam ie vorig jaar nauwelijks toe maar zijn aanwezigheid in de paddock tijdens de raceweekends waar hij hoofdzakelijk binnen het Belgische Team RBM van Bart Mampaey het specifieke format en de procedures van de serie leerde doorgronden, maakte dat hij finaal klaar stond mocht de gelegenheid tot rijden zich voordoen.

Maxime Martin gaat Bruno Spengler vooraf
Maxime Martin gaat Bruno Spengler vooraf
Door een DTM-test die wellicht iets minder vlot verliep dan verhoopt én de plotse kandidatuur van Red Bull-protégé Antonio Felix da Costa die  te allen koste een BMW-zitje diende te krijgen, was het nog bang afwachten of Martin één van de vrijgekomen zitjes zou mogen invullen. De opluchting was dan ook groot toen Maxime een stuur bij het BMW Team RMG kreeg toegewezen. Anderzijds had het team van Stefan Reinhold in 2012 met Tomczyk-Hand maar vooral in 2013 met diezelfde Tomczyk en Andy Priaulx zwaar teleurgesteld en het was maar de vraag of Reinhold het roer in 2014 kon omgooien.

De overstap dit seizoen van de succesrijke M3 naar de nieuwe BMW M4 DTM lijkt het team uit het Duitse Niederzissen momenteel beter te hebben verwerkt dan de drie andere zusterteams. Martin's teamgenoot Marco Wittmann liet ter gelegenheid van de openingsmanche in Hockenheim al dadelijk een eerste zege optekenen en de voormalige BMW-testrijder recidiveerde in de derde manche op de Hungaroring. BMW kende een algehele off-day op de Norisring maar vandaag knoopte de constructeur uit Beieren en Team RMG opnieuw met de zege aan. Niet met Wittman weliswaar, na zijn vierde stek vandaag nog steeds riant puntenleider, maar met Maxime Martin die na een onvermijdelijk leerproces al zeer snel een plaatsje in de DTM-top voor zich opeist.

In de armen van BMW-sportbaas Jens Marquardt
In de armen van BMW-sportbaas Jens Marquardt
En hoe! Na een perfecte start reed de vertegenwoordiger van het RACB National Team als een metronoom van zijn achtervolgers weg. Een eerste safety car-fase halfweg de wedstrijd deed weliswaar zijn riante voorsprong van dik elf seconden teniet maar qua timing voor de verplichte bandenwissel kwam deze neutralisatie precies op tijd. Net als bij de eerste herstart behield Martin ook na een tweede neutralisatie probleemloos de leiding. Enkele snelle rondjes maakten dat hij telkens meteen buiten het DRS-bereik van achtervolger Spengler bleef en finaal met dik vier seconden als winnaar over de streep kwam.

Bruno Spengler - Maxime Martin
Bruno Spengler - Maxime Martin
"Ik kan het nauwelijks geloven, DTM was altijd al een droom voor mij en ik heb eigenlijk nooit een carrière in de eenzitterij geambieerd. Het DTM was mijn doel en bij mijn vijfde DTM-wedstrijd, mijn eerste op dit circuit, meteen de pole en de zege pakken, dat is gigantisch. Wat me hier in Moskou overkomt is ongelooflijk en ik denk dat ik wat tijd zal nodig hebben om dit helemaal te beseffen. Mijn dank gaat naar het BMW Team RMG dat een perfecte pitstop en dito strategie afleverde!" aldus de held van de dag.

Foto's: BMW AG & Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 13 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Moscow.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons